UOKiK prowadzi postępowania wyjaśniające w sieciach Żabka, Dino i Selgros

Gospodarka

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął kolejne postępowania wyjaśniające dot. ewentualnej przewagi kontraktowej w sieciach Żabka, Dino oraz Selgros Cash & Carry.

Widok na logo UOKiK - Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Fot. stock.adobe.com/MOZCO Mat Szymański

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął kolejne postępowania wyjaśniające dot. ewentualnej przewagi kontraktowej w sieciach Żabka, Dino oraz Selgros Cash & Carry.

"Prezes UOKiK prowadzi obecnie badanie rynku, w którym sprawdza m.in., czy warunki usług świadczonych przez sieci handlowe na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych mogą stanowić przejaw nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej. Sprawdzane usługi polegają na wykonywaniu na rzecz dostawcy rozmaitych świadczeń związanych ze sprzedażą towarów, np. z zakresu marketingu czy logistyki. Sieć pobiera w zamian za nie różnego rodzaju opłaty okołosprzedażowe" - wskazano również.

Pierwsze postępowania dotyczyły spółek Carrefour i Auchan Polska

Pierwsze postępowania wyjaśniające oparte na ustaleniach tego badania dotyczyły spółek Carrefour i Auchan Polska. W kolejnych prezes UOKiK sprawdzi praktyki Żabka Polska, Dino Polska i Transgourmet Polska (właściciel sieci Selgros Cash & Carry). Dwaj ostatni przedsiębiorcy pobierają od dostawców produktów rolno-spożywczych opłaty za transport produktów z magazynów centralnych sieci do ich poszczególnych sklepów. Centralny system dystrybucji towarów jest jednak nieodłączną częścią modelu biznesowego sieci handlowych, a koszty jego organizacji powinny one ponosić we własnym zakresie. Z tego względu pobieranie specjalnych opłat logistycznych może stanowić nieuzasadnione obciążenie dla kontrahentów. Ponadto zakres niektórych usług świadczonych przez trzy spółki na rzecz dostawców może być określany w niejasny sposób, podkreślono.

Czytaj także: Carrefour i Auchan Polska pod lupą UOKiK >>>

Niedopuszczalna jest sytuacja, w której dostawcy muszą płacić za czynności, które stanowią integralną część działalności sieci, lub nie wiedzą, jakie konkretne działania będą realizowane przez większego kontrahenta na ich rzecz.

"Takie praktyki mogą stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Sprawdzamy, czy właśnie tak jest w przypadku Żabka Polska, Dino Polska i Transgourmet Polska" - powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w materiale.

Postępowania wyjaśniające toczą się w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom. Jeśli w ich trakcie potwierdzi się, że sprawdzane praktyki mogą stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej, wówczas prezes UOKiK może postawić zarzuty przedsiębiorcom. Organizatorom sieci handlowych może wówczas grozić kara w wysokości do 3% rocznego obrotu.

Źródło: ISBnews
Udostępnij artykuł: