UOKiK: UPC Polska ma zaprzestać pobierania opłat za dodatkową płatną usługę i zwrócić klientom środki

Gospodarka

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zobowiązał UPC Polska do zakończenia szkodliwej dla konsumentów praktyki pobierania płatności za aktywowaną usługę "Pakiet Bezpieczeństwa UPC" pomimo braku zgody klientów oraz przyznania im rekompensaty, podał Urząd.

Logo UPC
Logo UPC Źródło: Materiały prasowe

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zobowiązał UPC Polska do zakończenia szkodliwej dla konsumentów praktyki pobierania płatności za aktywowaną usługę "Pakiet Bezpieczeństwa UPC" pomimo braku zgody klientów oraz przyznania im rekompensaty, podał Urząd.

Przedsiębiorca, który oferuje do umowy dodatkowo płatne usługi musi uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na ich aktywację, zaznaczono.

UPC Polska to spółka, która świadczy konsumentom usługi telekomunikacyjne, takie jak usługa dostępu do internetu, telewizji kablowej czy telefonii stacjonarnej, a także związane z nimi usługi dodatkowe. Do UOKiK napływały sygnały konsumentów, w których wskazywali na nieprawidłowości w procedurze zawierania lub zmiany warunków umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych w trybie na odległość. W związku z tym prezes UOKiK wszczął postępowanie i postawił spółce zarzuty, poinformował Urząd.

Czytaj także: UOKiK: prawie 33 mln zł kary dla UPC za klauzule niedozwolone >>>

Okazało się, że operator włączał usługę "Pakiet Bezpieczeństwa UPC" (dodatkowy program antywirusowy) bez otrzymania uprzedniej zgody konsumentów. Co do zasady konsumenci byli informowani o tym, że usługa będzie włączona, zaś jej koszt po okresie próbnym wyniesie 9 zł miesięcznie. Sama informacja jednak nie jest wystarczająca - potrzebne jest zapytanie konsumenta o zgodę, czego przedsiębiorca nie robił. Część konsumentów nie była w ogóle informowana o aktywacji pakietu i związanych z nim opłatami, wynika z materiału.

Konsumenci nie byli pytani o zgodę na aktywację usługi Pakiet Bezpieczeństwa UPC

"Spółka nie zadawała konsumentom pytania o zgodę na aktywację dodatkowo płatnego programu antywirusowego. W czasie rozmów sprzedażowych konsultanci powiadamiali jedynie o aktywacji pakietu na próbę, wskazując jego bezpłatny okres oraz informując, że jeśli klient nie dokona dezaktywacji w określonym czasie to będzie zobowiązany do uiszczania dodatkowej opłaty. Konsumenci nie byli jednak pytani o zgodę na aktywację usługi Pakiet Bezpieczeństwa UPC nie tylko podczas sprzedaży telefonicznej, ale również przy zawierania umowy przez stronę internetową czy w salonach stacjonarnych przedsiębiorcy" - powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

UPC Polska włączało pakiet konsumentom bez wyraźnej zgody konsumentów, a jeśli w porę z niego nie zrezygnowali - musieli zapłacić 9 zł miesięcznie. Wyjątek stanowili konsumenci, którzy zawarli umowę przez stronę internetową - nie byli oni obciążani ww. opłatami.

W ocenie UOKiK część konsumentów mogła nie zdawać sobie sprawy z dodatkowych kosztów. Niektóre osoby dowiadywały się o aktywacji pakietu, kiedy otrzymały pierwsze opłaty z tego tytułu. Większość konsumentów dezaktywowała usługę w bezpłatnym okresie próby lub w pierwszych miesiącach jej świadczenia, jednak nie wszyscy decydowali się na złożenie reklamacji, którą spółka najczęściej uwzględniała.

Rekompensata dla klientów

"Zobowiązałem UPC Polska do zakończenia szkodliwej dla klientów praktyki oraz do usunięcia jej skutków poprzez przyznanie konsumentom rekompensaty, którą otrzymają automatycznie. Oznacza to, że spółka zwróci swoim klientom środki w postaci upustu na kolejnej fakturze. Z kolei byli abonenci zostaną poproszeni przez przedsiębiorcę o podanie aktualnego numeru rachunku bankowego w celu otrzymania zwrotu" - dodał Chróstny.

UPC Polska zmodyfikuje procedurę zawierania umowy, której elementem jest program antywirusowy. Proponując "Pakiet Bezpieczeństwa UPC", spółka będzie zadawać konsumentowi wyraźne pytanie o to, czy zgadza się on na ponoszenie opłaty za usługę dodatkową "Pakiet Bezpieczeństwa". Powyższe zmiany będą dotyczyć każdego z trybów zawarcia umowy (z wykorzystaniem telefonu, strony internetowej oraz w salonie stacjonarnym). Przedsiębiorca wdroży te zasady w ciągu 2 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji, podsumowano.

Źródło: ISBnews
Udostępnij artykuł: