W 2019 roku mniej firm z sektora MŚP będzie szukać nowych pracowników?

Firma

Kandydaci do pracy siedzący z cv w ręku
Fot. stock.adobe.com/BlueSkyImages

Około 20% firm z sektora MŚP planuje w ciągu najbliższego roku pozyskać nowych pracowników (19,4%) wobec 40,8% rok temu, wynika z badania wynika z badania Diners Club Polska.

DinersClubPolska: ok. 20% firm z sektora #MŚP planuje w ciągu najbliższego roku pozyskać nowych pracowników (19,4%) wobec 40,8% rok temu #firmy #praca #zatrudnienie

“Główny powód, dla którego planowany wzrost zatrudnienia jest mniejszy, to sytuacja na rynku pracy. Rekordowo niskie bezrobocie powoduje, że coraz trudniej pozyskać i utrzymać w firmie dobrze wykwalifikowanych pracowników. Jak wynika z naszych badań, polskie mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa również mniej optymistycznie patrzą w przyszłość, niż przed rokiem” – powiedział Paweł Kałudow z Diners Club Polska, cytowany w komunikacie.

Ile firm planuje zwolnienia?

Redukcję etatów zapowiada 5,4% tych firm. Prawie 68% właścicieli firm MŚP zadeklarowało, że liczba ich pracowników utrzyma się na tym samym poziomie wobec 42,9% wskazań rok temu

“Najczęściej zatrudniać zamierzają firmy średnie (między 50 a 249 pracowników) – 33,3% przedsiębiorstw. Z kolei ponad 60% z nich planuje utrzymać liczbę pracowników na takim samym poziomie. Nowe osoby zatrudniać chce również 20% mikro firm (do 9 pracowników), a zredukować etaty tylko 1,7″ z nich” – czytamy w komunikacie poświęconym badaniu.

Wśród firm małych (10-49 pracowników) 12,9% ich właścicieli planuje powiększenie swoich zespołów, a 15% chce zwalniać.

Optymistyczne prognozy nie sprawdziły się

“Mimo optymistycznych zapowiedzi sprzed roku, tylko części firm z sektora MŚP udało się zwiększyć zatrudnienie. Zaledwie 16% badanych przedsiębiorstw w ciągu ostatnich 12 miesięcy powiększyło personel – jest to najniższy wynik od trzech lat. Systematycznie wzrasta natomiast liczba firm, w których zatrudnienie pozostaje bez zmian – z 57% w 2016 r. do 74,7% w tegorocznym badaniu” – podano także.

Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań i Raportów Społecznych (IBRIS) we wrześniu 2018 r. na podstawie wywiadów z 500. właścicielami mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z całej Polski. Wykorzystano metodę telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Błąd oszacowania = 4 proc., poziom ufności 0,95.

Diners Club Polska jest jedynym niebankowym wydawcą na terenie Polski, który wydaje zarówno karty obciążeniowe, jak i kredytowe, które są akceptowane w ponad 21 mln punktów handlowo-usługowych i bankomatach w 185 państwach. Jest częścią Diners Club International, najstarszego wystawcy kart płatniczych i jednej z największych niebankowych instytucji na świecie.

Źródło: ISBnews

Udostępnij artykuł: