W Polsce płatności internetowe z użyciem silnego uwierzytelnienia działają bez zarzutu, jednak w części krajów UE są problemy

Bezgotówkowo / Technologie i innowacje

Wprowadzenie w Polsce „silnego uwierzytelniania klienta” (SCA) przebiegło bardzo sprawnie, a procedura weryfikacji nie stwarza klientom kłopotów. Tymczasem w wielu krajach Unii Europejskiej wskaźnik niepowodzeń w przeprowadzaniu transakcji płatniczych z użyciem SCA w zakupach e-commerce jest bardzo wysoki, o czym pisze Sylwia Kowalczyk ze Związku Banków Polskich.

e-commerce, zakupy online
Źródło: Fortinet

Wprowadzenie w Polsce „silnego uwierzytelniania klienta” (SCA) przebiegło bardzo sprawnie, a procedura weryfikacji nie stwarza klientom kłopotów. Tymczasem w wielu krajach Unii Europejskiej wskaźnik niepowodzeń w przeprowadzaniu transakcji płatniczych z użyciem SCA w zakupach e-commerce jest bardzo wysoki, o czym pisze Sylwia Kowalczyk ze Związku Banków Polskich.

W Polsce już od pięciu miesięcy klienci dokonują zakupów przez internet z zastosowaniem dodatkowego zabezpieczenia.

Ma to związek z przepisami PSD2, które stanowiły dla instytucji finansowych ogromne wyzwanie związane z potrzebą poprawy bezpieczeństwa w obszarze płatności.

Z początkiem 2021 roku wprowadzono „silne uwierzytelnianie klienta” (SCA) jako kluczowy element zapewniający ochronę konsumentów, którego celem było zmniejszenie ryzyka nieautoryzowanych transakcji i oszustw. 

Biometria wspiera bezpieczeństwo transakcji

W Polsce banki dokonują dwuczynnikowej autentykacji klienta płacącego kartą w e-commerce i dzięki wcześniejszym przygotowaniom wdrożeniowym przebiega ona w sposób prawidłowy i bez większych trudności.

Z informacji uzyskanych od banków wynika, że mechanizm działa poprawnie, a sama podwójna weryfikacja nie przysparza klientom większego kłopotu.

Liczba transakcji porzuconych nie jest znacząca dzięki szerokiej komunikacji między bankami a klientami oraz dzięki zastosowaniu przez banki biometrii, która bardzo ułatwia i skraca czas autoryzacji.

Akceptowalność transakcji pozostała więc wysoka, a liczba porzucanych transakcji przez klientów jest niska.

W wyniku tych działań, transakcje są chronione znacznie lepiej przed oszustwami, co w konsekwencji zwiększyło zaufanie konsumentów do tego typu transakcji. Zostały zminimalizowane potencjalne zakłócenia zarówno dla sprzedawców, jak i ich klientów.

W Polsce są akceptowane wszystkie transakcje z użyciem pytań 3DS

Równowaga między przestrzeganiem przepisów a unikaniem ewentualnych trudności wynikających z konieczności podwójnego uwierzytelniania i zapewnienia należytej ciągłości działania jest stosowana dla maksymalizacji możliwości świadczenia usług płatniczych.

Wskaźnik akceptacji transakcji 3DS w Polsce jest bardzo wysoki i plasuje nas w czołówce krajów europejskich

Dzięki takiemu podejściu skutki wprowadzonych zmian są dla rynku płatności pozytywne. Korzysta zatem cały rynek e-commerce, który zyskał dodatkowe narzędzie zabezpieczające bezpieczeństwo transakcji. Podejście takie jest też zgodne z wymogami PSD2 i RTS.

Wskaźnik akceptacji transakcji 3DS w Polsce jest bardzo wysoki i plasuje nas w czołówce krajów europejskich. Polska znajduje się w grupie krajów w których banki uwierzytelniają wszystkie transakcje, dla których otrzymują zapytania 3DS.

Wszystkie 30 europejskich rynków wprowadziło już pełne wymaganie silnego uwierzytelniania. Ostatnim rynkiem, który stoi przed tym wyzwaniem jest Wielka Brytania, która w związku z Brexitem otrzymała zgodę na przesunięcie terminu stosowania SCA do czerwca bieżącego roku.

Jednak w wielu krajach Unii Europejskiej zaobserwowany został znaczny wzrost wskaźników niepowodzeń transakcji. Europejska średnia ważona pokazuje aż 31% wskaźnik niepowodzeń w porównaniu ze wskaźnikiem 2-5% z czasu przed wprowadzeniem SCA. Te dane unaoczniają jak duże różnice istnieją między europejskimi państwami członkowskimi.

System płatniczy zarówno w Polsce jak i w innych krajach UE podlega ciągłym zmianom i dlatego oczekuje się, że podejmowane będą kolejne zdecydowane działania w celu zmniejszenia ryzyka oszustw.

Stosowanie SCA na pewno nie jest ostatnią wprowadzoną zmianą, a przed bankami i całym systemem płatniczym będą stały kolejne wyzwania.

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: