W poszukiwaniu tego, co jeszcze nie zagospodarowane

Bez krawata

Przemiana błękitnego oceanu. Buduj pewność siebie, kreuj nowe możliwości i wzrastaj poza konkurencją W. Chan Kim, Renée Mauborgne

Od pierwszego wydania „Strategii błękitnego oceanu” minęła już ponad dekada. Przez wszystkie te lata pomysłodawcy stale doskonalili opracowaną przez siebie strategię. Teraz otrzymaliśmy produkt, który został przetestowany przez wiele organizacji w tym związanych z branżą finansową. #BohdanSzafrański

Czym jest strategia błękitnego oceanu (ang. Blue Ocean Strategy)? To jeden ze sposobów zajmowania rynków przez przedsiębiorstwa, który koncentruje się na poszukiwaniu niezajętej jeszcze przestrzeni rynkowej. Pozwala to wykorzystać innowacyjność, bez potrzeby oglądania się na działania konkurencji. Po trzynastu latach, od ukazania się książki, w której W. Chan Kim i Renée Mauborgne przedstawili strategię „błękitnego oceanu”, autorzy wracają z pozycją, w której analizują sukcesy i porażki takich projektów realizowanych na całym świecie. Jeśli ktoś zastanawiał się, czy jest ona skuteczna, teraz może poznać odpowiedź. Warto przypomnieć, że „Strategia błękitnego oceanu” została przetłumaczona na 44 języki i rozeszła się w 3,6 mln egzemplarzy. Jak skutecznie wydostać się z „czerwonego” zatłoczonego przez konkurentów oceanu na „błękitne” puste wody nowej przestrzeni rynkowej? Dla Groupe SEB – francuskiego producenta drobnego sprzętu AGD, początkiem przemiany było odrzucenie stereotypu, że przygotowanie frytek wymaga smażenia w głębokim tłuszczu i dużej ilości oleju. Zrozumiano, że nie chodzi przecież, by wyprodukować lepszą frytownicę, ale zrobić dobre, zdrowe frytki bez smażenia. Tak powstała ActiFry i odniosła sukces na rynku. Autorzy tłumaczą jak przejść od konkurowania na rynku do kreowania rynku i jak skutecznie wykorzystać innowacje oraz niezakłócające kreacje, które mogą być źródłem powstania nowego rynku. Zauważają, że nie zawsze innowatorzy w dziedzinie technologii potrafią zapewnić swoim produktom sukces komercyjny. Pokazują na przykładach, na czym polega całkowity potencjał popytu i jak może łączyć w sobie aktualnych klientów branży oraz kolejne grupy „nieklientów”. Jak się okazuje, niewiele organizacji wie, kim są ich „nieklienci” i dlaczego wciąż są „nieklientami”.

Od pierwszego wydania „Strategii błękitnego oceanu” minęła już ponad dekada. Przez wszystkie te lata pomysłodawcy stale doskonalili opracowaną przez siebie strategię. Teraz otrzymaliśmy produkt, który został przetestowany przez wiele organizacji w tym związanych z branżą finansową. Kim i Mauborgne proponują wykonanie pięciu kroków w kierunku przemiany błękitnego oceanu. W kolejnych rozdziałach dowiadujemy się: jak zacząć; zrozumieć, gdzie jesteśmy w tej chwili; wyobrazić sobie, gdzie możemy być; znaleźć drogę, by tam dotrzeć i jak wykonać ruch. Według autorów, choć przeprowadzenie organizacji z czerwonego na błękitny ocean nie odbywa się w ciągu jednego dnia, to również nie trwa wiele lat.

Chan Kim oraz Renée Mauborgne wykładają na INSEAD (fr. Institut européen d’administration des affaires) – jednej z największych prywatnych szkół zarządzania i biznesu na świecie, założonej w 1957 roku. Wspólnie kierują INSEAD Blue Ocean Strategy Institute. Znajdują się na 3. pozycji listy guru zarządzania na świecie według Thinkers50 i współpracują ze Światowym Forum Gospodarczym.

Przemiana błękitnego oceanu. Buduj pewność siebie, kreuj nowe możliwości i wzrastaj poza konkurencją

Tytuł oryginału: Blue Ocean Shift: Beyond Competing – Proven Steps to Inspire Confidence and Seize New Growth

Chan Kim, Renée Mauborgne

Przekład: Anita Doroba

320 stron

Wydawnictwo MT Biznes

Data premiery: 2 marca 2018 r.

Bohdan Szafrański