W tym roku pojawi się na rynku efekt rajdu św. Mikołaja?

Gospodarka

Kolaż graficzny dotyczący giełdy
Pixabay.com

Rajd św. Mikołaja to w żargonie inwestorów giełdowych nazwa okresu od początku do końca grudnia charakteryzującego się wzrostami kursów akcji na giełdach papierów wartościowych. Na GPW częściej bywa inaczej niż na najważniejszych giełdach.

Rajd św. Mikołaja to w żargonie inwestorów giełdowych nazwa okresu od początku do końca grudnia charakteryzującego się wzrostami kursów akcji na giełdach #giełda

Inwestorzy indywidualni, spodziewający się efektu stycznia, zaczynają już na początku grudnia dokonywać zakupów akcji, mając nadzieję, że odsprzedadzą je w styczniu w trakcie trwania hossy, przez co generują wzrosty kursów poprzez dodatkowy popyt, tworząc “rajd św. Mikołaja”. Inwestorzy instytucjonalni natomiast pod koniec roku dokonują transakcji związanych z porządkowaniem portfela inwestycyjnego, co jest okazją do zakupów.

– Czy w tym roku pojawi się efekt rajdu św. Mikołaja? Statystycznie patrząc: jest na to duża szansa. Analizując XXI wiek, aż 12 razy amerykański indeks S&P 500 zakończył grudzień wzrostami, natomiast w 5 przypadkach były spadki – mówi Maciej Leściorz, ekspert CMC Markets, notowanej na londyńskiej giełdzie.

Sytuacja na rynku polskim

Mniej korzystna jest sytuacja dla rynku polskiego. W przypadku WIG-20 rajd zakończył się wzrostami jedynie 10-krotnie.

W przypadku indeksu S&P w ostatnich latach motorem wzrostu były takie spółki, jak Facebook, Google, Netflix, Amazon oraz Google.

– W ostatnim czasie spółki te dość mocno straciły, dlatego tutaj mamy pole do ewentualnych wzrostów, co akurat doskonale wpisuje się w to, co nazywamy efektem św. Mikołaja – komentuje ekspert CMC Markets.

Źródło: MarketNews24

 

Udostępnij artykuł: