Warszawa nadal na celowniku międzynarodowych sieci handlowych i deweloperów

Raporty

Międzynarodowa firma doradcza JLL analizuje rynek nieruchomości handlowych w aglomeracji warszawskiej po III kw. 2014 r.

Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa, JLL ” Całkowita podaż nowoczesnych obiektów handlowych w aglomeracji warszawskiej sięga1,62 mln mkw. powierzchni najmu, z czego ponad 1,1 mln mkw. stanowią centra handlowe. Pomimo takiej skali stołeczny rynek charakteryzuje nadal jeden z najniższych wśród głównych aglomeracji wskaźników nasycenia powierzchnią handlową w ramach centrów handlowych, czyli 439 mkw. na 1 000 mieszkańców. Najwyższa w Polsce siła nabywcza mieszkańców aglomeracji przekraczająca średnią krajową o 65% w połączeniu z dynamicznym rozwojem rynku mieszkaniowego oraz niskim wskaźnikiem pustostanów na poziomie 1,6% określa potencjał miasta i okolic dla nowych projektów handlowych i decyduje o jego atrakcyjności dla międzynarodowych sieci handlowych, deweloperów i inwestorów”.

Poza centrami handlowymi, na które przypada ponad 1,1 mln mkw. w ramach 36 obiektów, w aglomeracji warszawskiej funkcjonuje również pięć parków handlowych (270 000 mkw.), 23 wolnostojące magazyny handlowe (186 000 mkw.) oraz trzy centra wyprzedażowe (50 000 mkw.).

Aktywność budowlana

W III kw. 2014 r. aglomeracji warszawskiej rozpoczęły się budowy Ferio Wawer o powierzchni najmu 12 500 mkw. – pierwszego nowoczesnego obiektu handlowego w tej dzielnicy; Fabryki Wołomin (30 000 mkw. powierzchni najmu w ramach centrum i parku handlowego) oraz Hali Koszyki łączącej funkcje handlowe (7 500 mkw.) z biurowymi (13 000 mkw.). W realizacji są jeszcze inne projekty rozpoczęte wcześniej: Galeria Legionowo (10 500 mkw.) oraz rozbudowy dwóch istniejących obiektów – Wola Park (o 17 600 mkw.) oraz centrum wyprzedażowego Factory Ursus (o 6 000 mkw.). Łącznie w fazie budowy po III kw. pozostawało 84 100 mkw. powierzchni najmu.

Z kolei Grupa Auchan przedstawiła koncepcję budowy nowego centrum handlowego w dzielnicy Wilanów – Wilanów Park. Zgodnie z informacjami od inwestora, poza hipermarketem, w centrum pojawi się również pierwszy w Polsce niespożywczy koncept tej sieci. Wilanów Park oficjalnie ma być oddany do użytku pod koniec 2016, jednak termin ten uzależniony jest od uzyskania przez inwestora niezbędnych pozwoleń.

Popyt

Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych JLL, komentuje: “W III kwartale na rynku zadebiutowały trzy nowe marki – Devred 1902 w Wola Park oraz Undiz i Kiehl’s Since 1851 w Arkadii. A już w IV kw. swoje pierwsze sklepy w Polsce otworzyły Kipling i Imaginarium w Arkadii oraz Twin-Set w warszawskim Klifie, a także Apple Shop w Media Markt na Okęciu. Ponadto, w ostatnim czasie w Domotece na Targówku powstał pierwszy w Europie sklep znanej marki JOOP! z meblami oraz artykułami wyposażenia wnętrz. Nowe otwarcia potwierdzają atrakcyjność Warszawy dla zagranicznych marek, które wybierają stolicę jako przyczółek swojej ekspansji w Polsce. Nieprzypadkowo, w ostatnim raporcie JLL “Destination Europe”

Warszawa nadal na celowniku międzynarodowych sieci handlowych i deweloperów

Warszawa awansuje na 15 miejsce wśród 57 najatrakcyjniejszych lokalizacji dla międzynarodowych sieci handlowych w Europie, wyprzedzając m.in. Brukselę i Zurych”.

Zmiany zachodzą również wśród marek działających na rynku już od wielu lat. Pierwsze samodzielne sklepy otworzyły w Arkadii dotychczas występujące razem Wrangler i Lee. Dodatkowo, w Centrum Blue City, obchodzącym 10-lecie swojej działalności, pojawiło się wiele nowych marek, m. in. H&M, New Look, Carry, Nike czy Mothercare.

Stawki czynszowe

W ostatnim kwartale najwyższe stawki czynszowe za powierzchnie typu “prime”, tj. za najlepsze lokale o powierzchni ok. 100 mkw. w kategorii moda i akcesoria w wiodących centrach handlowych, pozostały na stabilnym poziomie i wynoszą 105 euro za mkw. miesięcznie. Zdaniem ekspertów JLL, w najbliższym czasie nie należy spodziewać się zmian w tym zakresie.

Źródło: JLL

Udostępnij artykuł: