Wcześniejsza spłata kredytu: UOKiK za metodą liniową przy zwrocie opłat
Finanse osobiste
UOKiK oczekuje, że instytucje finansowe będą proporcjonalnie liniowo rozliczać się z klientem ze wszystkich pobranych opłat, gdy ten wcześniej spłacił pożyczkę lub kredyt konsumencki - poinformował urząd w poniedziałkowym komunikacie.

UOKiK oczekuje, że instytucje finansowe będą proporcjonalnie liniowo rozliczać się z klientem ze wszystkich pobranych opłat, gdy ten wcześniej spłacił pożyczkę lub kredyt konsumencki - poinformował urząd w poniedziałkowym komunikacie.
Urząd podał, że jego prezes Tomasz Chróstny wydał uzupełniające stanowisko ws. wcześniejszej spłaty pożyczek i kredytu konsumenckiego do orzeczenia TSUE.
"Zdaniem Prezesa UOKiK, instytucje pożyczkowe i banki powinny stosować przy wyliczeniu zwrotu metodę liniową – jest to metoda najbardziej zrozumiała dla konsumentów, najprostsza, przejrzysta i sprawiedliwa. Jest też łatwa do zastosowania przez przedsiębiorców" - napisano w komunikacie.
Jak działa metoda liniowa?
"Polega ona na tym, że instytucja finansowa: dzieli wszystkie koszty przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać umowa. Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania – i tę sumę powinna oddać konsumentowi" - dodano
Klientom przysługuje prawo do reklamacji
UOKiK podał, że konsument, który spłacił pożyczkę lub kredyt konsumencki, w przypadku braku dotychczasowego rozliczenia się instytucji finansującej z pobranych opłat i prowizji, powinien złożyć niezwłocznie reklamację.
We wrześniu 2019 roku TSUE uznał, że w przypadku, gdy klient spłaca pożyczkę przed czasem, wierzyciel powinien zwrócić mu odpowiednią część prowizji i opłat z nią związanych.