Wiarygodność i bezpieczeństwo od pierwszego kliknięcia

Finanse i gospodarka

Już połowa Polaków "chodzi" na internetowe zakupy. W skali Europy zajmujemy pod tym względem trzecie miejsce, zaraz za Wielką Brytanią i Niemcami. Wraz z rozwojem zakupowych zwyczajów, rośnie również nasza świadomość i oczekiwania.

Pokazują to liczne badania potrzeb i tendencji zakupowych e-konsumentów. Wiemy, że liczą się nie tylko atrakcyjne ceny czy szybkość dostawy, lecz także bezpieczeństwo strony WWW. Każdy dobry sprzedawca wie, że na konkurencyjnym rynku, potrzeb konsumenta nie wolno ignorować. O czym zatem powinni pamiętać właściciele e-sklepów?

Aż 90 proc. respondentów przyznało, że bezpieczeństwo zakupów online jest dla nich ważnym kryterium podczas wyboru e-sklepu – wynika z najnowszego raportu Trusted Shops. – Trzeba odpowiadać na potrzeby konsumentów, aby utrzymać się na wirtualnym rynku, a sięgają one już dalej niż duży wybór asortymentu. Celem sprzedawcy, który chce osiągnąć sukces, powinno być zaspokajanie potrzeb klientów, a te jak widać mocno wiążą się z bezpieczeństwem podczas zakupów – mówi Marcin Ledworowski, Wiceprezes BIG InfoMonitor. – Dla sklepów internetowych to wyraźny komunikat, że powinny zadbać o odpowiednie rozwiązania i certyfikaty, które zapewnią kupujących, że wybrali sklep godny zaufania – dodaje.

Bezpieczne podejście konsumentów do e-zakupów potwierdzają badania TNS Research. Wynika z nich, że trzech na czterech internautów przynajmniej raz opuściło stronę WWW, która nie wydała im się godna zaufania. Co istotne, ponad 90 proc. z nich przyznało, że kontynuowaliby wizytę na danej stronie, gdyby posiadała ona odpowiedni certyfikat bezpieczeństwa.

Certyfikat naprawdę niezbędny?

Mało kto lubi robić interesy z firmą, której nie ufa. Warto więc zabiegać o dobre relacje z klientami i nie tylko realizować uczciwą politykę zakupową, lecz także głośno o tym mówić. Odpowiedni certyfikat może być tego świadectwem, a tym samym pomóc w zdobyciu zaufania i „sympatii” klientów. Pomocne mogą okazać się również nagrody i wyróżnienia przyznawane przez samych konsumentów. Szczególnie przydatne mogą być w sytuacji, kiedy firma działa w sieci od kilku miesięcy – wówczas każda rekomendacja, czy dodatkowa „gwiazdka” w skali oceny się przyda. Tacy początkujący, lecz także Ci z większym stażem, mogą brać udział w różnych konkursach np. Bezpieczny eSklep. – Celem konkursu jest promowanie sklepów internetowych, które odznaczają się wiarygodnością oraz jakością i rzetelnością świadczonych usług – mówi Kinga Szewczyk z Instytutu Badawczego Logistyki i Magazynowania, organizatora konkursu. – Tutaj wybierają i decydują klienci. Tytuł Bezpiecznego eSklepu jest przyznawany na podstawie ich opinii, która jest przecież w internetowym handlu najcenniejsza. Dodatkowo zgłoszone firmy mogą otrzymać również Wyróżnienie Konsumentów jeżeli zdobędą największą ilości wysokich ocen – dodaje.

Certyfikowane bezpieczeństwo

Każdemu e-sprzedawcy zależy na coraz większej liczbie klientów i wzroście sprzedaży. Punktem wyjścia do realizacji takiego celu jest dobra oferta, atrakcyjna cena, a przede wszystkim zastosowanie rozwiązań gwarantujących bezpieczeństwo przeprowadzanych transakcji. Bez odpowiednich zabezpieczeń można nie tylko szybko stracić klientów, lecz także zapracować sobie na opinię sklepu niegodnego zaufania. Najprostszym sposobem aby uniknąć takiej sytuacji jest zastosowanie jednego z dostępnych na rynku certyfikatów SSL. Są one głównym sposobem na weryfikację witryny, a co więcej zapewniają również realizację wymagań „Ustawy o ochronie danych osobowych” polegających na zabezpieczeniu zbieranych informacji przed nieuprawnionym dostępem. Stosowane są wszędzie tam, gdzie dochodzi do wymiany danych, niezależnie czy jest to tylko rejestracja na forum, czy logowanie do systemu bankowego. Istotą działania takich certyfikatów jest szyfrowanie połączenia w komunikacji między komputerami. – Przed zatwierdzeniem płatności w sklepie internetowym warto sprawdzić czy transakcja odbywa się za pośrednictwem takiego bezpiecznego połączenia – przestrzega Artur Wojtczuk, dyrektor Linii biznesowej płatności internetowe w KIR S.A. – Na początku adresu witryny powinno widnieć „https” zamiast „http”, a na dolnej belce przeglądarki powinien pojawić się symbol klucza lub kłódki. Po kliknięciu na niego otrzymamy informacje na temat certyfikatu bezpieczeństwa danej witryny. Jeśli stracił ważność lub nie można go zweryfikować, lepiej zrezygnować z zakupów – dodaje.

Czy jest jakaś licencja na zaufanie?

O ile wywarcie dobrego „pierwszego wrażenia” w Internecie jest stosunkowo proste, to budowanie prawdziwego zaufania wymaga zdecydowanie więcej wysiłku. Może w tym pomóc np. Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo, wydawany przez BIG InfoMonitor. Podkreśla on przede wszystkim rzetelność finansową e-sklepu, co jest nie mniej ważne od gwarancji bezpieczeństwa danych osobowych klientów. – Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo jest jedynym na rynku, który pozwala sprawdzać rzeczywistą kondycję finansową firmy, ponieważ wydawany jest w oparciu o weryfikację przedsiębiorstwa w trzech bazach danych: Rejestr Dłużników BIG, bazy Biura Informacji Kredytowej oraz Systemu BANKOWY REJESTR Związku Banków Polskich. Certyfikat może zostać wydany firmie działającej na rynku minimum 6 miesięcy, która nie ma odnotowanych żadnych zaległość w wymienionych bazach- mówi Marcin Ledworowski. – Każdy klient firmy może łatwo sprawdzić, czy Certyfikat jest aktualny. Wystarczy kliknąć w opcję pokaż aktualny Certyfikat  i system automatycznie przeszukuje trzy bazy pod kątem ewentualnych zaległości – dodaje.

Chwal się tym co masz i zostań wzorem dla innych

Propagowanie dobrych praktyk związanych z e-commerce to wspólny interes wszystkich e-sklepów – tylko w ten sposób można zwiększyć zaufanie klientów do tej formy handlu. Aby promować wiarygodność i uczciwość w wirtualnej przestrzeni, można np. umieszczać na stronie informacje wyróżnieniach, nagrodach oraz certyfikatach jakie otrzymuje firma. Dotyczy to nie tylko tych uzyskanych z tytułu jakości oferowanych produktów czy usług, lecz także zdobytych w ramach konkursów dla zaufanych marek czy bezpiecznego sklepu internetowego. – Warto chwalić się swoimi certyfikatami, aby wzmocnić relacje z klientami i pokazywać dobre praktyki w sieci innym e-sklepom – mówi Marcin Ledworowski. – Takie świadectwa potwierdzają bezpieczeństwo naszego e-sklepu, a dodatkowo pomagają w zaistnieniu w sieci i w dotarciu do nowych klientów – dodaje. Plusem dla firmy okazać się mogą także umieszczone na witrynie linki do stron internetowych partnerów biznesowych, które pozwolą klientowi sprawdzić, jakie firmy już zaufały danej marce.

Udostępnij artykuł: