Windykacja w dobie pandemii

Gospodarka / Technologie i innowacje

windykacja
Fot. stock.adobe.com/Artur

Jak każdy „biznes” w dobie pandemii, tak i windykacja stoi przed ogromnymi wyzwaniami. Niektórzy wieszczą jej rozkwit, inni ogromne problemy w dobie zachowawczych regulacji pro-dłużnik. A jak to z wieszczeniem bywa – na dwoje babka wróżyła…

#JoannaSkawińska: W dobie pandemii z pomocą przychodzą firmy IT, które wykorzystując technologię tworzą narzędzia do optymalizacji procesów, w tym windykacyjnych #Koronawirus #NoweTechnologie #eBiznes #NowaNormalność #VSoftSA

Spójrzmy na prognozy rynkowe:

1.Portfele windykacyjne będą „puchły” i zacznie się to za 3 do 6 miesięcy od kwietnia 2020 roku.

2.Obniżka stóp procentowych ‒ teraz, jako reakcyjna walka z osłabieniem gospodarczym, a za 3 – 6 miesięcy możliwy powrót do stanu z marca 2020 link do komentarza Członka RPP, Jerzego Kropowinickiego: Za kilka miesięcy należałoby się spodziewać decyzji o podwyżce stóp procentowych

3.Stopa bezrobocia znacząco wzrośnie, a za 6 miesięcy… oby wróciła do stanu przynajmniej z początku marca 2020 r. Niestety, te prognozy są bardzo pesymistyczne i zależą od sytuacji gospodarczej w Europie i poza jej granicami.

4.Branża biotechnologiczna i biomedyczna kwitną i nadal będą, skoro czekają nas w ciągu 6 – 12 miesięcy kolejne fale COVID-19 lub kolejnej epidemii, jak przewiduje Bill Gates – The scientific advances we need to stop COVID-19

5.Kryzys gospodarczy będzie trawił cały świat, a za 6 – 12 miesięcy największe gospodarki światowe powinny wrócić do tzw. nowej normalności.

6.Branża IT będzie przeżywać rozkwit, bo w najbliższych 6 – 12 miesiącach inwestycje prawdopodobnie skupią się na szeroko pojmowanej automatyzacji i robotyzacji.

Dlaczego prognozy mają perspektywę 3 ‒ 6 miesięcy? Bo nikt obecnie nie jest w stanie prognozować długoterminowo, mając w głowie ostrzeżenia o drugiej fali epidemii, kolejnych szczytach zachorowań i nieznanych terminach wprowadzenia szczepionki lub leków przeciwko COVID-19.

Analitycy prześcigają się w dostarczaniu dobrych i złych informacji – który kraj pierwszy odmrozi gospodarkę, co z turystyką, co z poziomem bezrobocia, która gospodarka najlepiej poradzi sobie z wyzwaniami spowolnienia? Pytania i wątpliwości mnożą się każdego dnia…

#BackToBusiness

Na LinkedIn ruszyła światowa akcja wsparcia i doradztwa dla biznesu, która ma wspomóc przedsiębiorców w walce o powrót do normalności, a raczej tzw. nowej normalności.

Co definiuje nową normalność w biznesie? Praca z domu, zachowanie social distance między pracownikami, konferencje ze współpracownikami/klientami na Teams, Zoom, Webex itd. Webinaria zamiast konferencji stacjonarnych, spotkania wieczorne na Zoom z przyjaciółmi i rodziną. Kreatywność ludzi na całym świecie pokazuje, że szybkie przestawienie się na tryb zdalnego życia jest możliwe i prawdopodobnie z niektórymi zostanie na dłużej.

link do felietonu  Zbigniewa Jagiełło, Prezesa Zarządu PKO BP: #BackToBusiness. Jak to zrobić?

Co z tą windykacją?

Wracając do zagadnień windykacji w dobie pandemii. Determinantą reakcji wskaźników odzysku należności będzie poziom bezrobocia i szybkość odmrażania poszczególnych sektorów gospodarki na całym świecie.

Aktualnie większość banków i instytucji finansowych mierzy się z ogromną falą wniosków o wakacje kredytowe, czy restrukturyzację, więc pracownicy działów windykacji są oddelegowani do ich rozpatrywania. Ulga w spłacie jest udzielana na okres od 3 do 6 miesięcy – a co dalej? Powrót do działań windykacyjnych i konieczność dostosowania strategii.

Większość dłużników będzie tłumaczyć opóźnienia w spłatach, czy nawet stabilizację spłat w koszyku 30 – 60 epidemią i problemami z utrzymaniem płynności w powodu utraty pracy, czy kontraktów wśród osób zatrudnionych B2B.

Działania windykacyjne prawdopodobnie będą koncentrować się na weryfikacji powodów podanych przez dłużnika i na bazie ich analizy będą podejmować decyzje dot. dalszych kroków związanych z odzyskiwaniem należności.

Zapewne zajdą również zmiany w bilansowaniu napływu nowych spraw do portfela windykacyjnego i w cofaniu w opóźnieniach tych najbardziej zagrożonych wypowiedzeniem.

Instytucje finansowe będą musiały szybko reagować, dynamicznie planować i wdrażać dedykowane rozwiązania w celu panowania nad rezerwami.

Technologia w walce ze skutkami pandemii

Jak zatem przygotować się na nową rzeczywistość? Elastyczność i szybkość odpowiedzi na zmiany, a także przeniesienia biznesu do sieci będą jednym z kluczy do szybkiego powrotu do nowej rzeczywistości drugiego dziesięciolecia XXI wieku.  Dlatego warto zabezpieczyć swój biznes,  przygotować go do wejścia w ‘nową rzeczywistość’ i już teraz pomyśleć o wdrożeniu rozwiązań pozwalających zautomatyzować procesy w przedsiębiorstwach.

W dobie pandemii z pomocą przychodzą firmy IT, które wykorzystując technologię i zwinne zarządzanie procesami wytwarzania oprogramowania tworzą narzędzia do optymalizacji procesów, w tym windykacyjnych. Dodatkowo dostarczą gotowe produkty, które umożliwią szybkie wdrożenie i dadzą szerokie spektrum samodzielnej konfiguracji rozwiązań.

W odpowiedzi na potrzebę ekspresowego dostosowania strategii dostępne są rozwiązania oferowane przez krakowskiego dostawcę technologii, takie jak system VSoft Collection (www.vsoft.pl/vsoft-collection/), który pozwala na kompleksową obsługę procesów windykacyjnych, czy silniki decyzyjno-obliczeniowe (np. Moduł Algorytmów zawarty w platformie VSoft archITekt www.vsoft.pl/silnik-decyzyjno-obliczeniowy/), które razem dają możliwość elastycznego modyfikowania strategii windykacyjnych i dostosowania warunków do zmieniającego się dynamicznie otoczenia makroekonomicznego.

Większość dłużników będzie tłumaczyć opóźnienia w spłatach, czy nawet stabilizację spłat w koszyku 30 – 60 epidemią i problemami z utrzymaniem płynności w powodu utraty pracy, czy kontraktów wśród osób zatrudnionych B2B.  Działania windykacyjne prawdopodobnie będą koncentrować się na weryfikacji powodów podanych przez dłużnika i na bazie ich analizy będą podejmować decyzje dot. dalszych kroków związanych z odzyskiwaniem należności.  Zapewne zajdą również zmiany w bilansowaniu napływu nowych spraw do portfela windykacyjnego i w cofaniu w opóźnieniach tych najbardziej zagrożonych wypowiedzeniem.  Instytucje finansowe będą musiały szybko reagować, dynamicznie planować i wdrażać dedykowane rozwiązania w celu panowania nad rezerwami.   Technologia w walce ze skutkami pandemii  Jak zatem przygotować się na nową rzeczywistość? Elastyczność i szybkość odpowiedzi na zmiany, a także przeniesienia biznesu do sieci będą jednym z kluczy do szybkiego powrotu do nowej rzeczywistości drugiego dziesięciolecia 2000 roku.  Dlatego warto zabezpieczyć swój biznes,  przygotować go do wejścia w ‘nową rzeczywistość’ i już teraz pomyśleć o wdrożeniu rozwiązań pozwalających zautomatyzować procesy w przedsiębiorstwach. W dobie pandemii z pomocą przychodzą firmy IT, które wykorzystując technologię i zwinne zarządzanie procesami wytwarzania oprogramowania tworzą narzędzia do optymalizacji procesów, w tym windykacyjnych. Dodatkowo dostarczą gotowe produkty, które umożliwią szybkie wdrożenie i dadzą szerokie spektrum samodzielnej konfiguracji rozwiązań.  W odpowiedzi na potrzebę ekspresowego dostosowania strategii dostępne są rozwiązania oferowane przez krakowskiego dostawcę technologii, takie jak system VSoft Collection (www.vsoft.pl/vsoft-collection/), który pozwala na kompleksową obsługę procesów windykacyjnych, czy silniki decyzyjno-obliczeniowe (np. Moduł Algorytmów zawarty w platformie VSoft archITect www.vsoft.pl/silnik-decyzyjno-obliczeniowy/), które razem dają możliwość elastycznego modyfikowania strategii windykacyjnych i dostosowania warunków do zmieniającego się dynamicznie otoczenia makroekonomicznego.   Joanna Skawińska,  IT Business Analyst,  Product Owner w VSoft SA.

Joanna Skawińska,

IT Business Analyst,

Product Owner w VSoft SA.

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: