Wojna z gotówką (97) Łowy w sieci: kwiecień 2014

NBS 2014/04

16 mln Polaków odwiedza strony oferujące zakupy w sieci. To prawie o jedną piątą więcej niż rok temu. Wśród mężczyzn najpopularniejsze są aukcje internetowe, wśród kobiet e-sklepy - wynika z analizy firmy Gemius.

16 mln Polaków odwiedza strony oferujące zakupy w sieci. To prawie o jedną piątą więcej niż rok temu. Wśród mężczyzn najpopularniejsze są aukcje internetowe, wśród kobiet e-sklepy - wynika z analizy firmy Gemius.

Rynek dla 22 mln polskich internautów rozwija się w tempie dwucyfrowym - znacznie szybciej niż tradycyjny handel. Mamy jeden z największych rynków e-zakupów w Europie, który do niedawna jeszcze odgrywał marginalną rolę, a dzisiaj stanowi 5 proc. sprzedaży detalicznej.

Szybko, wygodnie i... z głową!

Najbardziej popularnym, ale też bezpiecznym sposobem płacenia w sieci jest PayByNet, należący do rodziny systemów pay-by-link, z wykorzystaniem których chociaż raz regulowało należność wobec e-sklepu już ponad 40 proc. kupujących on-line. - Taka metoda rozliczania się jest bardzo wygodna i chroni zarówno konsumenta, jak i sprzedawcę. Dane dotyczące treści przelewu, w tym numer rachunku bankowego odbiorcy, jego nazwa i adres, są wypełniane automatycznie, co eliminuje ryzyko błędu możliwego przy ręcznym uzupełnianiu formularza - wyjaśnia Artur Wojtczuk, dyrektor w Krajowej Izbie Rozliczeniowej S.A.

- Po zalogowaniu się do swojego konta wystarczy jedynie zaakceptować gotowy formularz przelewu, wypełniony przez system. Wymiana danych dotyczących transakcji standardowo odbywa się przy zastosowaniu protokołu SSL, co daje gwarancję bezpieczeństwa.

- Większość systemów typu pay-by-link to rozwiązania działające na zasadzie kont pośredniczących. Przelew z konta kupującego wędruje do firmy rozliczającej, a ta przekazuje pieniądze na rachunek e-sklepu. Może to wydłużyć czas trwania procesu i spowodować utrudnienia w przypadku zwrotu towaru. Decydując się na płatność szybkim przelewem internetowym warto więc zwrócić uwagę, jaką drogę pokonają nasze pieniądze - mówi A. Wojtczuk. - Niektóre systemy, jak np. PayByNet, przekazują środki bezpośrednio na konto odbiorcy, dzięki czemu przyspieszony zostaje nie tylko proces realizacji zamówienia dla klienta, lecz także księgowania i rozliczania transakcji po stronie sprzedającego. Co ważne, e-sklepowi łatwiej jest zidentyfikować konkretne zlecenie, a to znacznie usprawnia ewentualne zwroty lub reklamacje towaru.

Najczęściej wybieranym sposobem płacenia za e-zakupy jest wciąż przelew, z takiej formy skorzystało już niemal 70 proc. internautów. Oprócz popularnych form regulowania należności, jak np. pobranie, istnieją inne sposoby płacenia za towary w sieci. Wykonanie takiej transakcji za pośrednictwem np. systemu Express ELIXIR jest równie proste, jak zlecenie tradycyjnego przelewu w banku. Wystarczy zalogować się do systemu i wybrać odpowiednią opcję regulowania płatności. Po zaakceptowaniu transakcji pieniądze trafiają do odbiorcy, w tym przypadku e-sklepu, w czasie liczonym w sekundach.

nbs.2014.04.foto.025.250xNAUKA POSZŁA W LAS

Z wyliczeń Konfederacji Lewiatan wynika, że do wystawienia 1,5 mld faktur, przetwarzanych rocznie w Polsce w wersji papierowej, trzeba wyciąć 255 tys. drzew, czyli 127,5 ha lasu, zużyć tyle energii, ile rocznie zużywa 60 tys. gospodarstw domowych oraz wykorzystać trzy razy więcej wody niż co roku kupujemy w butelkach. Firma, która co miesiąc wystawia 1 tys. faktur ponosi koszty rzędu 2,5 tys. zł. W przypadku faktury papierowej, od chwili jej wystawienia do opłacenia mija średnio od 19 do 40 dni, z czego nawet do 10 dni upływa od momentu wydrukowania dokumentu do chwili doręczenia go do adresata.

Mam gratis. To lubię!

Z badań rynku wynika, że obecnie dwie trzecie informacji na temat marki i produktu klient pozyskuje z serwisów internetowych, poleceń oraz doświadczeń z przeszłości. Informacje o produktach przekazywane są przez znajomych, przyjaciół czy innych użytkowników mediów społecznościowych, na blogach, stronach i portalach eksperckich. Wobec tak wielu źródeł informacji konsument, zanim dokona zakupu, może wcześniej prześledzić opinie o marce i firmie, produkcie czy usłudze.

Według badań IAB Polska 15 proc. użytkowników eserwisów ma zaufanie do informacji z tradycyjnych mediów, natomiast aż 74 proc. ufa rekomendacji znajomych w trakcie codziennych rozmów. Nieco inaczej wygląda to w przypadku serwisów społecznościowych, gdzie analogicznie zaufanie do informacji bezpośrednio od firmy ma 30 proc., a przekazywanych przez znajomych 44 proc. Z danych wynika również, że 18 proc. użytkowników serwisów poszukuje na nich opinii o produktach firm od znajomych i przyjaciół, a 20 proc. - rekomendacji od osób, które dokonały już zakupu.

nbs.2014.04.foto.027.a.250xFAKTURA PŁACI SIĘ SAMA

Invoobill to prosty sposób regulowania płatności za dostarczone usługi. Wystawca faktury, np. operator telekomunikacyjny, dostawca wody lub prądu przesyła rachunek bezpośrednio do banku na nasze konto internetowe. Klient może zapoznać się ze szczegółami faktury i dosłownie jednym kliknięciem uregulować płatność. Wystarczy zalogować się, wybrać odpowiednią zakładkę i zaakceptować transakcję.

E-faktur nie trzeba więc drukować ani wysyłać listem poleconym, a ich archiwizacja jest mniej kosztowna niż przechowywanie tradycyjnych dokumentów sprzedaży. Co więcej, dokument dociera do odbiorcy zaledwie w kilka sekund, a to znacznie przyspiesza opłacanie należności i zwiększa płynność finansową firm. E-faktura to także usprawnienie obsługi archiwów i uproszczenie procesów związanych z przetwarzaniem dokumentów.

Badania dowodzą, że 25 proc. Polaków deklaruje istotny wpływ programów lojalnościowych na ich decyzje o zakupach w tym samym sklepie. Częściej są to kobiety, osoby w wieku 20-24 lata oraz konsumenci z wykształceniem niższym niż średnie. Natomiast dla jednej trzeciej klientów programy tego typu nie mają żadnego znaczenia. Budowanie dobrych relacji z konsumentem jest więc procesem trudnym, z badań firmy Gemius wynika, że Polacy nie korzystają z oferty pod wpływem programów lojalnościowych, dla 71 proc. respondentów mają znaczenie przede wszystkim stałe promocje oraz wyprzedaże. W dalszej kolejności badani wymieniali: ofertę specjalnej ceny za zakup zestawu, czyli promocyjną kwotę przy zakupie więcej niż jednego produktu (43 proc.) oraz promocję typu 2 zakupy + 1 gratis, czyli bonus w postaci dodatkowego, darmowego produktu przy zakupie dwóch rzeczy (37 proc.). Formy promocji, które w najmniejszym stopniu przekładają się na decyzje zakupowe to: prezent w postaci zasilenia konta po rejestracji czy też po poleceniu usługi lub produktu znajomym. Ten rodzaj bonusów docenia odpowiednio 9 proc. oraz 6 proc. ankietowanych.

nbs.2014.04.foto.027.b.250xPORTFEL OD PODSZEWKI

Z badania sporządzonego przez NBP wynika, że 49 proc. Polaków posiada jedną kartę płatniczą, 14 proc. - dwie, 3 proc. - trzy lub więcej. Kartą kredytową płaci 13 proc., natomiast 4 proc. ma taką kartę w portfelu, lecz z niej nie korzysta. Wśród posiadaczy konta osobistego kredytówką dysponuje 22 proc. osób. Plastiku nie używa do płacenia 34 proc. Polaków. Prawie 60 proc. rodaków twierdzi, że gotówką płaci się raczej lub zdecydowanie szybciej. Tyleż samo uważa, że karty zbliżeniowe są niebezpieczne. Najintensywniej z kart korzystają najmłodsi, aż 56 proc. osób w wieku od 18 do 24 lat płaci plastikiem 6 i więcej razy w miesiącu. Zaledwie 7 proc. posiadaczy plastiku narzeka na brak terminali w sklepach.

nbs.2014.04.wykres.026.550xSklep to galeria. Nic więcej

Dość powszechna praktyką stało się sprawdzanie jakości produktów w tradycyjnym sklepie, a następnie kupowanie ich w sieci - ponad połowa internautów przyznała, że zdarza się im taki zakup przynajmniej kilka razy w roku. Można zatem postawić pytanie: czy tradycyjne sklepy staną się tylko galerią produktów, która umożliwia oglądanie, dotykanie i przymierzanie? Istnieją już u nas technologie rozpoznawania obrazu, wystarczy zdjęcie, a zakupy przenoszą się na telefon. Pozwala to klientom sfotografować wybrany przedmiot w sklepie, a następnie kupić go taniej w sieci.

Badanie przez Gemius najczęściej rozpoczynają wyszukiwanie produktów w internecie poprzez użycie wyszukiwarki internetowej lub przeszukanie ofert znanych aukcji. Możliwość sprawdzenia kosztów zakupów w porównywarkach cen oraz opinii o towarach w dedykowanych temu serwisach sprawia, że szybko wzrasta zaufanie konsumentów do e- sklepów i zadowolenie z transakcji, szczególnie że duże banki zachęcają klientów do robienia zakupów przez internet, oferując zwroty części wydanych pieniędzy. Klienci Alior Sync, płacąc on-line, zyskują aż 5 proc. wartości koszyka, w ten sposób mogą zaoszczędzić nawet 1 250 zł miesięcznie.

Szacuje się, że już 1,4 mln Polaków przynajmniej raz w życiu zrobiło zakupy za pomocą telefonu, smartfona czy tabletu. Obecnie już co szóstej osobie zdarza się kupować online za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Coraz bardziej zaawansowane technologicznie urządzenia stają się tanią alternatywą dla komputerów stacjonarnych i laptopów. Duży ekran pozwala przeglądać ofertę sklepów w dowolnym miejscu i czasie, co przekłada się na większą wygodę zakupów online. Ten trend pokrywa się z ogólnym wzrostem znaczenia smartfonów i tabletów w polskim internecie - w 2013 r. liczba odsłon mobilnych dla stron z kategorii e-commerce wzrosła trzykrotnie. Dla 40 proc. aktywnych internautów zakupy za pomocą smartfona są szybkie, łatwe i wygodne. Warto jednak zauważyć, że 23 proc. stwierdza, że płatności mobilne są jeszcze zbyt trudne i skomplikowane.

nbs.2014.04.foto.029.250xZAKUPY NA... JEDEN KLIK

Klienci e-sklepu Piotr i Paweł mogą jako pierwsi w kraju zapłacić za swoje zakupy spożywcze za pomocą PayPal. Już wkrótce płatności będą dokonywać płatności dosłownie jednym kliknięciem, bez konieczności przenoszenia się na stronę systemu rozliczeń w celu autoryzacji transakcji. Nowym klientom supermarket umożliwia szybkie, automatyczne logowanie i rejestrację konta na podstawie danych z Pay- Pal. Klienci sklepu, którzy posiadają już konta Piotr i Paweł zyskują możliwość połączenia ich ze swoimi kontami PayPal i korzystania z bezpieczniejszych płatności on-line w swoim ulubionym internetowym supermarkecie. Ponadto w wirtualnych koszykach dostępny jest skrót zakupowy pozwalający uniknąć wypełniania długich formularzy transakcyjnych. Klienci zaoszczędzą mnóstwo czasu, który będą mogli spożytkować np. na uważne zaplanowanie menu lub upewnienie się, czy mają w koszyku wszystko, czego potrzebują.

PayPal zapewnia użytkownikom możliwość wysyłania pieniędzy bez udostępniania danych finansowych, oferując zarazem swobodę wyboru formy płatności: z salda konta PayPal, kartą kredytową lub z rachunku bankowego. PayPal posiada ponad 143 mln aktywnych kont w 193 krajach i obsługuje płatności w 26 walutach.

 nbs.2014.04.tabela.028.550x

 

Udostępnij artykuł: