Wolontariusze BAKCYLA na 5

Tylko u nas

Procent składany, koszt alternatywny, RRSO, reinwestycja i dywersyfikacja - m.in. te pojęcia wyjaśniają gimnazjalistom wolontariusze, na co dzień pracownicy banków, w ramach projektu edukacyjnego Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży BAKCYL. Wolontariusze prowadzą w szkołach lekcje z czterech tematów: Twoje pieniądze, Pożyczaj z głową, Mądre inwestowanie, Finanse na całe życie - które razem stanowią dla młodego człowieka kompendium wiedzy nt. zarządzania własnymi finansami.

Pomysłodawcą i organizatorem projektu jest Warszawski Instytut Bankowości, patronem Związek Banków Polskich. W dwóch pierwszych pionierskich latach, projekt korzystał ze wsparcia finansowego Narodowego Banku Polskiego w ramach programu edukacji ekonomicznej NBP.

16 listopada zakończyła się druga edycja projektu, w której uczestniczyło 17 banków partnerskich: Bank Gospodarstwa Krajowego wraz z Fundacją BGK im. Jana Kantego Steczkowskiego, Bank BGŻ, Bank Ochrony Środowiska, Bank Pekao, Bank Millennium, Bank Spółdzielczy w Płońsku, Bank Spółdzielczy w Pruszkowie, BNP Paribas Bank Polska, Deutsche Bank Polska, Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy, ING Bank Śląski, Mazowiecki Bank Spółdzielczy w Łomiankach, mBank, Polski Bank Spółdzielczy w Ciechanowie, Raiffeisen Polbank, SOCIETE GENERALE, Warszawski Bank Spółdzielczy. W drodze rekrutacji partnerskie banki wyłoniły pracowników, którzy przeszli intensywne szkolenie warsztatowe Warszawskiego Instytutu Bankowości przygotowujące do roli wolontariusza w projekcie BAKCYL. Dziś wolontariusze BAKCYLA to blisko 80 ekspertów – zdecydowana większość  przeprowadziła już lekcje w szkołach i miała okazję podzielić się swoją wiedzą i bogatym doświadczeniem z młodzieżą.

W ramach zakończonej edycji, której patronem był Mazowiecki Kurator Oświaty  odbyło się 206 lekcji w 31 szkołach dla 67 klas, blisko 1450 uczniów. Zebrane w szkołach opinie nt. projektu są bardzo pozytywne, np.: “Gorąco polecam program BAKCYL innym szkołom gimnazjalnym, jako pogłębienie wiedzy przekazywanej uczniom w ramach przedmiotu wiedza o społeczeństwie.” – Gimnazjum nr 116 w Warszawie;  “Projekt BAKCYL (…) odnosi się do treści edukacyjnych przekazywanych przez szkołę i wnosi wiele informacji przydatnych w życiu codziennym.” –  Gimnazjum  im. ks. Jana Twardowskiego w Chylicach; “Niewątpliwą wartość lekcji w ocenie uczniów stanowił fakt, iż były one prowadzone przez pracowników banków, a więc osoby kompetentne, zawodowo zajmujące się finansami.” – Gimnazjum nr 103 w Warszawie; “Mega zajęcia. Szkoda, że nie mogłem przyprowadzić rodziców – im też by się przydało.” Gimnazjum nr 46 w Warszawie.  W ankietach oceny lekcji 88% uczniów wypowiedziało się, że lekcje im się podobały, a 84% że dowiedzieli się nowych rzeczy. Wolontariusze zostali ocenieni na 5,12 (w skali 1:6).

Projekt Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży BAKCYL jest kontynuowany dzięki solidarnemu wsparciu finansowemu licznej grupy banków. Do końca 2017 roku lekcje BAKCYLA planowane są w gimnazjach w całym kraju dla ponad 50 tysięcy uczniów.

Urszula Szulc,
Menedżer Projektu BAKCYL,
Warszawski Instytut Bankowości

Udostępnij artykuł: