Wydarzenia: ASSECO BANKING FORUM 2018

BANK 2018/11

Rozwój usług pozabankowych i nowoczesnych platform do obsługi klientów, wykorzystanie mechanizmów sztucznej inteligencji w systemach bankowych – to główne tematy Asseco Banking Forum. Tegoroczna 4. edycja wydarzenia, odbyła się 10 października 2018 r. w Warszawie i zgromadziła 270 przedstawicieli sektora finansowego oraz branży IT.

Rozwój usług pozabankowych i nowoczesnych platform do obsługi klientów, wykorzystanie mechanizmów sztucznej inteligencji w systemach bankowych – to główne tematy Asseco Banking Forum. Tegoroczna 4. edycja wydarzenia, odbyła się 10 października 2018 r. w Warszawie i zgromadziła 270 przedstawicieli sektora finansowego oraz branży IT.

Stanisław Brzeg-Wieluński, Bohdan Szafrański

Konferencję otworzyło wystąpienie Adama Górala, prezesa zarządu Asseco Poland, w którym podkreślił silną pozycję firmy w sektorze bankowym. Przypomniał, że już 27 lat temu Asseco zakładało, że będzie oferować polskie produkty informatyczne, które staną się konkurencyjne wobec zachodnich. Dlatego dzięki wieloletniej współpracy z polskimi bankami stali się firmą o międzynarodowej renomie i silnej pozycji w Czechach, na Słowacji, Bałkanach oraz w Izraelu. Celem dalszej ekspansji będzie Europa Zachodnia, a zwłaszcza Stany Zjednoczone. Prezes Adam Góral zaapelował w swoim wystąpieniu, aby polskie banki przygotowały się do cross-sellingu opartego na showroomach z produktami od różnych dostawców, ponieważ w ten właśnie sposób zaczynają swoją ekspansję w Europie globalne fintechy. Wstępem do dyskusji panelowej na ten temat była prezentacja Michaela Hardinga z międzynarodowej firmy consultingowej Oliver Wyman. Harding mówił, jakie czynniki trzeba wziąć pod uwagę, aby stworzyć bank nowego typu po jego cyfrowej transformacji, aby zmienić jego modele biznesowe. – Technologia wyzwala zmiany i powoduje, że dostawcy zaczynają tworzyć produkty, które odpowiadają oczekiwaniom klientów. Ważna jest przy tym umiejętność przewidywania potrzeb, które klienci mogą mieć w przyszłości – powiedział Michael Hard.

International Biometric Congress otworzył Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

Czego dostawcą, oprócz pieniędzy, może stać się bank?

Odpowiedzi na to pytanie szukali uczestnicy panelu „Nowe kanały, nowe produkty. Czy bank powinien sprzedawać pizzę?”. W opinii Adama Marciniaka, wiceprezesa PKO BP S.A., klient banku, żyjąc w otaczającym go cyfrowym świecie, oczekuje od banku jak najwięcej usług i produktów za pomocą one clicku. – Klienci chcą kumulacji usług, ich agregacji, które mają być łatwo dostępne. Jeżeli banki tego nie zrobią, staną się tylko pośrednikami dla innych firm. Konsumenci oczekują dostępu do produktów w taki sam sposób, jak to robią fintechy, bo to zapewnia globalny model e-commerce, który poszedł za rozwiązaniami Amazona, a to przełożyło się na wzrost sprzedaży – podsumował Adam Marciniak. Z tą opinią zgodził się Feliks Szyszkowiak, wiceprezes zarządu Santander Bank Polska S.A., którego zdaniem banki mają uławiać klientom dostęp do ich pieniędzy. – Dlaczego Amazon zajął się płatnościami? Ponieważ daje mu to łatwy dostęp do pieniędzy. Dlatego banki powinny nadal stawiać na swoje główne atuty, takie jak zaufanie i bezpieczeństwo. A skoro dostawcy usług finansowych wchodzą na nasze podwórko, musimy na to reagować. PSD 2 miało w swoich założeniach zrównać konkurencyjność wielu podmiotów z sektorem finansowym, ta dyrektywa, poważnie zmieniła reguły rynkowej gry – powiedział Feliks Szyszkowiak. A przecież takie firmy jak Amazon nie muszą się tłumaczyć przed regulatorami ze sposobów wykorzystania cloud computingu. W konsekwencji każda nowa regulacja daje możliwość oferowania firmom spoza sektora bankowego wielu produktów finansowych na wręcz uprzywilejowanych warunkach.

Na pytanie moderatora panelu red. Roberta Stanilewicza, czy banki mogą w ramach konwergencji usług oferować także inne usługi, np. pizzę? – odpowiedział Piotr Czarnecki, prezes zarządu Raiffeisen Banku Polska SA. – Czy banki chcą sprzedawać pizzę? Nie chcą, bo banki są specjalistami od sprzedaży pieniędzy i zarządzania ryzykiem. A dziś najbardziej zmienia mentalność klienta user experience. I choć wspólnie z Asseco zrobiliśmy przyjazną bankowość internetową, to po stronie klientów pojawił się komentarz, czy tego nie można zrobić jeszcze prościej, tak jak Netflix?”. Prezes Raiffeisen Banku Polska SA przypomniał, że presja ze strony fintechów i biztechów już przyczyniła się w bankach (wg raportu McKinseya) do wyraźnej poprawy jakości procesów, wzrostu efektywności, lepszego wykorzystania danych o klientach itp. Dla przykładu: czas otwarcia rachunku bankowego w Europie skrócił się aż o 80%. – Dziś usługi ­finansowe są obudowane rosnącymi oczekiwaniami klientów, a my tylko próbujemy ich przy sobie zatrzymać. A PSD2 jest koniem trojańskim dla fintechów posiadających nawet 1 mld klientów! Nikt od nich nie wymaga spełnienia regulacji, tworzenia buforów płynnościowych – stwierdził z lekką irytacją w głosie prezes ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: