Wydarzenia. Europejski Kongres Finansowy: Instrumenty finansowania eksportu w praktyce

BANK 2019/07

Pod takim hasłem odbyła się jedna z popołudniowych debat drugiego dnia (4 czerwca br.) Europejskiego Kongresu Finansowego. Sala Baltic Panorama sopockiego hotelu Sheraton zgromadziła liczne grono słuchaczy żywotnie zaineresowanych tą problematyką.

Krzysztof Pietraszkiewicz

Pod takim hasłem odbyła się jedna z popołudniowych debat drugiego dnia (4 czerwca br.) Europejskiego Kongresu Finansowego. Sala Baltic Panorama sopockiego hotelu Sheraton zgromadziła liczne grono słuchaczy żywotnie zaineresowanych tą problematyką.

Dyskusję panelową poprzedziło wystąpienie wprowadzające Piotra Stolarczyka, dyrektora Departamentu Bankowości Międzynarodowej i Finansowania Eksportu Banku Pekao SA. W pierwszym rzędzie autor prezentacji odwoływał się do kluczowych kwestii: czy polski komercyjny rynek finansowy gotów jest wspierać rodzime firmy poszukujące dla oferowanych towarów i usług zbytu poza granicami kraju? Czy jest szansa na to, że banki otworzą się na finansowanie prób wejścia polskich eksporterów na rynki krajów rozwijających się? Czy wreszcie jest szansa na synergię we współpracy banków komercyjnych i instytucji państwa na rzecz wsparcia eksportu? Wszystko zaś w warunkach dynamicznego wzrostu tegoż. Różne kraje stosują wypracowane przez lata własne, oryginalne modele wsparcia – bądź przez banki eksportowe lub, jak w przypadku Polski, poprzez instrumenty ubezpieczeniowe zbieżne z rozwiązaniami przyjętymi w innych krajach, np. we Francji, w Niemczech, USA czy we Włoszech.

Piotr Stolarczyk

Zdaniem Krzysztofa Pietraszkiewicza, prezesa Związku Banków Polskich – moderatora debaty, aktywność polskich przedsiębiorców na rynkach zagranicznych stymuluje wzrost gospodarczy, którego dynamika mierzona PKB była w ostatnich latach średnio dwakroć niższa od dynamiki eksportu. Stąd kolejne rządy poświęcają tej kwestii należną uwagę. Rośnie eksport do Chin, ZEA i Egiptu. Dynamika wzrostu eksportu rok do roku to nawet 20 pkt. proc.

Grzegorz Kiczor – dyrektor ds. rynków zagranicznych, RAFAKO SA wskazał, że w warunkach współpracy z rynkami poza UE, wyzwanie dla eksporterów stanowi obawa ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: