Wydarzenia i Opinie | Webinarium PAB-WIB | Polaka bezgotówkowego portret własny

BANK 2021/07

Polski rynek usług płatniczych należy do najnowocześniejszych w skali światowej, a pandemia koronawirusa przyspieszyła upowszechnianie elektronicznych płatności nawet wśród konsumentów ceniących tradycyjne rozwiązania.

Polski rynek usług płatniczych należy do najnowocześniejszych w skali światowej, a pandemia koronawirusa przyspieszyła upowszechnianie elektronicznych płatności nawet wśród konsumentów ceniących tradycyjne rozwiązania.

Jak utrzymać żółtą koszulkę lidera w nadchodzących latach? – Uczyńmy płatności natychmiastowe standardem w Polsce, nie czekając na Unię Europejską – apelował dr hab. Jakub Górka, pracownik naukowy Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Ewolucja rynku płatniczego była tematem badań, realizowanych w ramach Programu Analityczno-Badawczego Warszawskiego Instytutu Bankowości. Ich rezultaty zaprezentowano podczas webinarium, zorganizowanego 15 czerwca br. Rozpoczynając wydarzenie, Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich, przypomniał początki tworzenia systemu płatniczego. Wskazał zasługi banku centralnego, który wówczas sprawował funkcje nadzorcze, ale również doradców zagranicznych. Wyróżniał się wśród nich Stanley Nawrocki, który na prośbę ZBP sporządził rekomendacje nowoczesnego modelu płatności. Sugerował, by popularyzować płatności kartami elektronicznymi, rezygnując z czeków, a także wystandaryzować rozwiązania IT w sektorze. Szczególnie brzemienne w skutkach okazało się zalecenie, by postawić na internet.

Prezes ZBP wspomniał też o ujemnych konsekwencjach digitalizacji rynku finansowego, za którymi niejednokrotnie nie nadąża sfera regulacyjna. Efektem jest funkcjonowanie podmiotów niepodlegających nadzorowi i niedysponujących stosownymi zasobami finansowymi. Równocześnie tradycyjne banki coraz częściej są skłaniane przez regulatorów, by zwracać klientom środki utracone wskutek oszukańczych transakcji, nawet jeśli nie dopełnili oni elementarnych zasad ostrożności. Aby ograniczyć ową niefrasobliwość, niezbędne jest ustawiczne edukowanie społeczeństwa w zakresie bezpiecznego korzystania z elektronicznych usług finansowych, zauważył Krzysztof Pietraszkiewicz. I nawiązał do inicjatyw, realizowanych w tej materii przez WIB.

Banki zdały egzamin

Przez długi czas panowało nieco sztuczne przeświadczenie, iż płatności, podobnie jak bankowość detaliczna, obejmują jedynie sferę relacji z klientem. Dopiero w kontekście rozmaitych przetasowań w gospodarkach wielu krajów, okazało się, że działania te mają wyraźny wymiar makroekonomiczny, związany z polityką pieniężną, z charakterem i cechami współczesnego pieniądza – nadmienił dr hab. Paweł Marszałek, kierownik Katedry Pieniądza i Bankowości Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu UEP) i szef zespołu, realizującego badania.

Dynamika zmian w obszarze płatniczym była szczególnym wyzwaniem dla instytucji finansowych, niemniej polskie banki stanęły na wysokości zadania, czego dowodem jest rosnące znaczenie płatności bezgotówkowych, ze szczególnym uwzględnieniem operacji zbliżeniowych i mobilnych oraz przelewów natychmiastowych. Transformacja rynku obejmuje w tym przypadku nie tylko zmiany ilościowe, czyli rozwój sieci akceptacji czy rosnącą liczbę obywateli posługujących się elektronicznym pieniądzem, ale i poprawę jakości usług. – Zmienia się struktura produktu pod względem procesu świadczenia, kanałów dystrybucji, ale również rozumienia i świadomości usług płatniczych tak wśród osób fizycznych i przedsiębiorców, jak i decydentów – dodał prelegent.

<...>

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: