Wydarzenia i Opinie. XV Kongres Consumer Finance -Prognozy i wyzwania

BANK 2020/01

Podczas XV Kongresu Consumer Finance ok. 250 specjalistów z branży, przez dwa dni, debatowało o najważniejszych wyzwaniach, problemach i perspektywach tego rynku.

Fot. Piotr Zajdel

Podczas XV Kongresu Consumer Finance ok. 250 specjalistów z branży, przez dwa dni, debatowało o najważniejszych wyzwaniach, problemach i perspektywach tego rynku.

Współorganizatorami wydarzenia byli: Centrum Myśli Strategicznej, Gdańska Akademia Bankowa oraz Związek Przedsiębiorstw Finansowych; zaś partnerami medialnymi – portal aleBank.pl oraz „Miesięcznik Finansowy BANK”.

Pierwszy dzień kongresu rozpoczęła sesja: „Prognozy i wyzwania dla rynku consumer finance”, podczas której Mariusz Cholewa, prezes zarządu Biura Informacji Kredytowej, zaprezentował najbardziej aktualne dane z rynku, odnoszące się do charakterystyki konsumenta i konkurencji oraz wpływu regulacji na sytuację firm pożyczkowych. – Zaciągamy coraz więcej kredytów i nasze zadłużenie w kredytach konsumpcyjnych jest już wysokie. Na razie je dobrze spłacamy, ale są obszary, gdzie widać wyższe ryzyko – mówił. Jego zdaniem, banki i sami kredytobiorcy powinni uważać, bo w gospodarce mogą przyjść gorsze czasy.

Z kolei Marta Penczar z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową przedstawiła wyniki badania eksperckiego identyfikującego wyzwania i zagrożenia dla zrównoważonego rozwoju rynku. W jej ocenie, rynek consumer finance coraz mocniej reaguje na słabszą koniunkturę. – Ona może się przekładać na wzrost bezrobocia, a to jest na pewno niebezpieczne dla rynku kredytów i pożyczek – stwierdziła.

Kto wygra walkę o klienta?

Kolejną sesję: „Kierunki ewolucji modeli biznesowych na rynku consumer finance” poprowadził Michał Moskalik, dyrektor ds. współpracy z pośrednikami finansowymi w BNP Paribas Cardif w Polsce. Zaproszeni paneliści: Maciej Dąbrowski, dyrektor Departamentu Strategii i Innowacji Santander Consumer Banku Polska SA; Krzysztof Opaliński, przewodniczący Rady Nadzorczej Fines SA; Karol Sadaj, Country Manager Poland w Revolut oraz Maciej Mikucki, dyrektor finansowy w Provident Polska SA próbowali odpowiedzieć na pytania: czy istnieje niezawodny model biznesowy, jak konwergencja produktowa może zmienić układ sił na rynku oraz kto wygra walkę o klienta: bank, fintech czy firma pożyczkowa? W jednej kwestii wszyscy byli zgodni – największym wygranym ostatecznie będzie klient.

Taka współpraca się opłaca

Również w kuluarach trwały burzliwe rozmowy o tym, jak kształtować się będę w najbliższej przyszłości podstawowe kanały dystrybucji i który z nich ma większy potencjał: online, offline, czy mobilny? A także o tym, czy fintechy i banki są i będą dla siebie konkurencją. 

Bartosz Kuczewski, członek zarządu ePortfel24, powiedział, że choć banki starają się wdrażać aplikacje mobilne, dawać możliwości prostego i szybkiego dostępu do wielu swoich usług, to jest to zdecydowanie za mało. – Banki doskonale zdają sobie sprawę z tego, że jest ogromna potrzeba wdrażania kolejnych automatyzacji i optymalizacji poszczególnych procesów. Poszukują również nowoczesnych usług oferowanych przez fintechy, dlatego też często nawiązują stałą współpracę na zasadach długotrwałego partnerstwa, a nie jedynie jako dostawcy danego rozwiązania. A współpraca taka pozwala na zdecydowanie szybsze wdrażanie nowych rozwiązań – zauważył. Jego zdaniem, taka współpraca się opłaca, gdyż każda ze stron czerpie z niej same korzyści.

Jaki jest poziom moralności finansowej

...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: