Wydarzenia. IT@BANK 2019: Jak odnaleźć się w gospodarce opartej na danych?

BANK 2019/12

Współczesny rynek finansowy w coraz większym stopniu uzależniony jest od przepływu danych. Zasoby informacji, znajdujące się w posiadaniu poszczególnych podmiotów i całych sektorów należy uznać za jedną z podstawowych walut gospodarki cyfrowej. Z faktu tego doskonale zdaje sobie sprawę europejski regulator, wskazując, iż usługi świadczone w zamian za udostępnienie danych przez klienta powinny być traktowane analogicznie jak odpłatna sprzedaż.

W panelu poświęconym monetyzacji danych uczestniczyli: (od lewej) Mariusz Sudoł – moderator, Piotr Krawczyk, Maciej Ostrowski, Szymon Mitoraj, Mirosław Skiba, Robert Trętowski, Paweł Wieczorek oraz Krzysztof Zieliński.Zdjęcia: CPBiI / K. Zapała

Współczesny rynek finansowy w coraz większym stopniu uzależniony jest od przepływu danych. Zasoby informacji, znajdujące się w posiadaniu poszczególnych podmiotów i całych sektorów należy uznać za jedną z podstawowych walut gospodarki cyfrowej. Z faktu tego doskonale zdaje sobie sprawę europejski regulator, wskazując, iż usługi świadczone w zamian za udostępnienie danych przez klienta powinny być traktowane analogicznie jak odpłatna sprzedaż.

Cyfrowa transformacja stanowiła dotychczas dla polskiej bankowości źródło przewagi konkurencyjnej. Czy sektor sprosta również niełatwym wyzwaniom, związanym z monetyzacją danych? Gdzie należy upatrywać szczególnego znaczenia data governance? I wreszcie to, co najważniejsze dla podmiotów pełniących tyleż zaszczytną, co odpowiedzialną funkcję instytucji zaufania publicznego – czyli bezpieczeństwo. W jakim stopniu obowiązujące regulacje pozwalają na zapewnienie należytej ochrony informacji, zgromadzonych w bankowych data center, i czy wskazane byłoby wydanie nowych przepisów w tym zakresie? Dyskusji nad tymi problemami poświęcona była czwarta sesja IT@BANK 2019.

Pozyskując nowych klientów, nie zapominajmy o starych

Polscy bankowcy doskonale zdają sobie sprawę z rosnącego znaczenia monetyzacji danych na współczesnym rynku, równocześnie jednak zwracają uwagę, iż działania w tym zakresie nie powinny być traktowane jako samoistny cel biznesowy. – W PKO Banku Polskim myślimy w pierwszej kolejności o kliencie. Chcemy zarabiać na relacji z użytkownikami naszych produktów i na wartości, jakiej im dostarczamy. Dane są niezbędne właśnie po to, żeby lepiej rozumieć klienta, być jego przewodnikiem nie tylko w usługach finansowych, ale coraz częściej również i pozabankowych – zaznaczył Piotr Krawczyk, dyrektor Pionu Rozwoju i Utrzymania Aplikacji w PKO Banku Polskim. Takie właśnie podejście wpisuje się w nową strategię tej instytucji, której absolutnym priorytetem jest kompleksowa obsługa klienta indywidualnego, uwzględniająca różne obszary jego aktywności w życiu gospodarczym, a także konsekwentne wdrażanie koncepcji banku czasu rzeczywistego.

Poprawa jakości obsługi konsumenta poprzez wykorzystanie big data stanowi priorytet także i dla branży ubezpieczeniowej. Szymon Mitoraj, dyrektor zarządzający ds. digitalizacji w PZU podkreślił, że wdrażanie technologicznych nowinek, także i w zakresie zarządzania danymi, nie powinno być traktowane jako sztuka dla sztuki. – Musimy być pragmatyczni i mieć pomysł, jak te zasoby wykorzystać – stwierdził reprezentant ubezpieczyciela. Adekwatnym zastosowaniem nowoczesnych technologii z dziedziny uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji jest np. wprowadzany przez PZU mechanizm likwidacji szkód oparty na zdjęciach uszkodzonych pojazdów. – Rozwiązanie to pozwala na weryfikację konieczności wymiany poszczególnych części, a co za tym idzie zakresu prac wykonywanych przez serwis samochodowy – zauważył Szymon Mitoraj. To doskonały przykład, że innowacje bazujące na danych mogą i powinny być wykorzystywane nie tylko w celu pozyskania nowych klientów, ale również i lepszej obsługi dotychczasowych.

Maciej Ostrowski, Technology Sales Director w Oracle, zauważył, że jedną z form monetyzacji danych jest zwiększenie lojalności dotychczasowych użytkowników. – Współczesny klient oczekuje zupełnie innego rodzaju usług, sama aplikacja mobilna zdecydowanie nie wystarcza – powiedział przedstawiciel Oracle. Zwrócił on uwagę na trendy, obserwowane na najbardziej innowacyjnych rynkach dalekowschodnich, gdzie relacje pomiędzy dostawcą a odbiorcą usług finansowych coraz częś...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: