Wydarzenia. Kongres Bankowości Detalicznej: Czy banki mogą być kochane?

BANK 2019/12

Dyskusje o najbardziej aktualnych problemach polskiego sektora finansowego i odpowiedzi na pytania nurtujące bankowców tradycyjnie już wypełniają agendę kolejnych edycji Kongresu Bankowości Detalicznej. Nie inaczej było i w tym roku.

Kongres Bankowości Detalicznej otworzyli: Leszek Pawłowicz (z lewej) oraz Zbigniew Jagiełło. Fot. Piotr Zajdel

Dyskusje o najbardziej aktualnych problemach polskiego sektora finansowego i odpowiedzi na pytania nurtujące bankowców tradycyjnie już wypełniają agendę kolejnych edycji Kongresu Bankowości Detalicznej. Nie inaczej było i w tym roku.

W dniach 20–21 listopada br. w warszawskim Centrum Giełdowym po raz dwunasty spotkali się reprezentanci polskiej branży finansowej oraz świata nauki. – To największe w Polsce cykliczne forum dyskusyjne przedstawicieli banków, regulatorów, doradców i ekspertów z zakresu bankowości detalicznej. Od lat stanowi on kluczową platformę wymiany myśli i doświadczeń. Kongres skupia się na wyzwaniach sektora, identyfikuje problemy i proponuje rozwiązania stymulujące rozwój i zwiększające jego bezpieczeństwo – zapewniali organizatorzy wydarzenia, prof. dr hab. Leszek Pawłowicz, dyrektor Gdańskiej Akademii Bankowej oraz Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO Banku Polskiego.

Czy banki mają być kochane i podziwiane przez swoich klientów niczym Apple, Facebook czy Zalando? Jakie są różnice pomiędzy zdalną sprzedażą produktów w sektorze e-commerce a dystrybucją usług finansowych oferowanych w bankowości mobilnej czy internetowej? Co zrobić, by banki nie zostały dostarczycielami pieniądza dla firm technologicznych, które przejęłyby bezpośredni kontakt z klientami? W jakim stopniu realne są gruntowne zmiany w modelach biznesowych instytucji finansowych, tak jak to się stało na rynku platform telewizji cyfrowej, oraz jak wykorzystać doświadczenie tych podmiotów, które mimo regulowanego rynku potrafiły zbudować silne marki i utrzymać kontakt z klientem? Te i wiele innych kwestii, kluczowych dla przyszłości sektora, były tematem kolejnych sesji kongresu.

Rekiny mają głos

Pierwszym punktem była debata gigantów bankowości detalicznej, poprzedzona wystąpieniem prof. zw. dr hab. Janiny Harasim z Katedry Bankowości i Rynków Finansowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. W panelu, prowadzonym przez Marka Tejchmana, zastępcę redaktora naczelnego „Dziennika Gazeta Prawna”, udział wzięli szefowie największych krajowych banków detalicznych: Brunon Bartkiewicz, prezes zarządu ING Banku Śląskiego; Michał Gajewski, prezes zarządu Santander Banku Polska; Przemysław Gdański, prezes BNP Paribas Banku Polska, prof. Janina Harasim, Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO Banku Polskiego oraz Michał Krupiński, prezes zarządu Banku Pekao.

W dyskusji o pryncypiach nie mogło zabraknąć wątku odpowiedzialności zarówno samej branży, jak i regulatorów oraz klientów. – Bankowość przechodzi obecnie największą transformację w historii. Zaawansowana analityka danych, jeszcze większa automatyzacja procesów, to są trendy, za którymi musimy nadążać – zauważył Michał Krupiński. Prof. Janina Harasim zwróciła uwagę, że banki nie powinny koncentrować się jedynie na wypełnianiu wymagań regulacyjnych i podatkowych. – Jednym z głównym wyzwań dla banków jest teraz także wzrost konkurencji na rynku usług finansowych ze strony big techów i fintechów, związany ze zmianami demograficznymi oraz zmianami zachowań i oczekiwań klientów – podkreśliła.

Zbigniew Jagiełło przypomniał, że jednym z głównych wyzwań dla polskiej bankowości jest niska rentowność części sektora, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: