Wydarzenia: Ostatnie słowo należeć będzie do człowieka

BANK 2018/05

Cyfrowa transformacja sektora biznesu będzie coraz silniej determinowana przez internet rzeczy (IoT), technologie blockchainowe czy sztuczną inteligencję (AI).

Cyfrowa transformacja sektora biznesu będzie coraz silniej determinowana przez internet rzeczy (IoT), technologie blockchainowe czy sztuczną inteligencję (AI).

Jerzy Majka

Dla obecnych i przyszłych przedsiębiorstw zmiany te oznaczają rosnącą presję czasową, zwłaszcza w obszarze wprowadzania na rynek nowych produktów i usług. – Niekiedy warto nawet wypuścić na rynek ofertę nie do końca perfekcyjną, aby tylko znaleźć się przed konkurencją – podkreślił Maciej Zajączkowski, dyrektor zarządzający w Hewlett-Packard Enterprise Poland.

Wpływ innowacji na funkcjonowanie przedsiębiorstw na przestrzeni nadchodzącej dekady, tworzenie odpowiedniego klimatu dla nowatorskich przedsięwzięć i dobór właściwych zasobów ludzkich w tym celu stanowiły główne wątki Reimagine 2018 – drugiej już edycji organizowanego przez HPE wydarzenia, poświęconego optymalnemu wykorzystaniu technologii telein formatycznych w cyfrowej transformacji współczesnej gospodarki. Słowo „gospodarka” nie padło tutaj przypadkowo – przemiany, które będziemy obserwować w najbliższych latach dotyczyć będą nie tyle poszczególnych przedsiębiorstw czy nawet branż, ile funkcjonowania całego rynku, a w pewnym stopniu również i administracji publicznej.

Maszyny przejmą codzienne płatności

Trendem, wobec którego żaden sektor nie pozostanie obojętny, jest bez wątpienia internet rzeczy. – Wykorzystanie tego rodzaju narzędzi nie tylko pozwoli na znaczące uproszczenie i automatyzację drobnych i uciążliwych procesów, np. codziennych płatności, ale również umożliwi funkcjonowanie nowych modeli cywilizacyjnych w rodzaju smart city – podkreślił Maciej Zajączkowski. Inteligentne urządzenia mogą być np. wykorzystywane do całkowicie bezobsługowego pobierania opłat za usługi publiczne, w rodzaju parkowania pojazdów czy komunikacji miejskiej. – Już obecnie niektóre miasta oferują aplikacje, dzięki którym można precyzyjnie odmierzyć czas postoju auta w strefie płatnego parkowania. W przyszłości zapewne aplikacje te staną się zbyteczne, gdyż umieszczony na miejscu postojowym czujnik automatycznie rozpocznie naliczanie opłat z chwilą zajęcia stanowiska. Już teraz technologia pozwala na stworzenie takich systemów – zauważył przedstawiciel HPE.

Kluczowym wyzwaniem w tej sytuacji pozostaje zatem integracja procesów pomiędzy podmiotami należącymi do różnych sektorów – instytucją płatniczą, operatorem danej usługi publicznej (np. przewoźnikiem autobusowym bądź zarządcą miejskich parkingów) i jednostką samorządu terytorialnego, która na podstawie danych pozyskanych z systemu kreować będzie politykę transportową.

Sztuczna inteligencja, czyli system uczy się na błędach

 Pojawia się pytanie, w jakim stopniu konsumenci zaakceptują scedowanie decyzji płatnościowych na najbardziej nawet inteligentne urządzenia, uwzględniając w szczególności alarmujące doniesienia na temat aktywności cyberprzestępców. Maciej Zajączkowski ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: