Wydarzenia: Startuj z Mazowsza

NBS 2018/03

W startupach niezwykle ważne jest „up”, bo wszyscy wyczekują dynamicznego rozwoju firmy – tłumaczy marszałek Mazowsza Adam Struzik. Samorząd województwa ogłasza właśnie konkurs „Startuj z Mazowsza”, który ma pomóc startupom rozwinąć skrzydła. Wsparcie obejmie nie tylko stronę finansową, ale też doradczą i promocyjną, by wskazać pomysłowym ludziom możliwości, jakie mają na Mazowszu.

W startupach niezwykle ważne jest „up”, bo wszyscy wyczekują dynamicznego rozwoju firmy – tłumaczy marszałek Mazowsza Adam Struzik. Samorząd województwa ogłasza właśnie konkurs „Startuj z Mazowsza”, który ma pomóc startupom rozwinąć skrzydła. Wsparcie obejmie nie tylko stronę finansową, ale też doradczą i promocyjną, by wskazać pomysłowym ludziom możliwości, jakie mają na Mazowszu.

Konkurs „Startuj z Mazowsza” ma ożywić kreatywne ośrodki z terenu całego województwa. Pokaże również, jak kształtuje się mazowiecki rynek startupów – z czego mogą korzystać duże firmy. W konkursie docenione będą nowe produkty i usługi, które mają szansę na ich szersze wykorzystanie (przez scale-up, czyli tzw. skalowanie).

Z raportu przygotowanego dla Startup Poland (Polskie Startupy. Raport 2017) wynika, że w Polsce tego typu firmy najchętniej poruszają się w obszarze big data, analityki, internetu rzeczy, narzędzi deweloperskich i life science. Głównym źródłem ich finansowania są własne oszczędności i reinwestowanie przychodów. Stąd pomysł, by najlepszych startupowców wesprzeć nagrodą pieniężną. Poza tym mogą liczyć na doradztwo (w tym bezpłatne konsultacje u partnerów konkursu), nowe kontakty umożliwiające współpracę, ale też pomoc w zakresie wdrożenia innowacyjnego rozwiązania i promocję.

Ogłosiliśmy nabór do konkursu dla tzw. startupów. To szansa na nagrodę pieniężną, ale też szansa na zwiększenie wiarygodności firmy oraz promocję wypracowanych przez nią rozwiązań – mówi marszałek Adam Struzik.

Oporny jak korporacja

Zmiany w gospodarce – głównie wywołane tempem rozwoju technologicznego – wymuszają na firmach wdrażanie nowych rozwiązań, ciągłe doskonalenie produktów lub usług. Takie odświeżające pomysły łatwiej jednak uzyskać na zewnątrz, bo firmy niechętnie przeobrażają się samodzielnie. Wiedzą o tym startupowcy, których energia skupia się na tworzeniu nowych produktów lub wręcz modeli biznesowych. Nie zawsze jednak ten transfer przebiega w tak oczywisty sposób. Wciąż wiele jest do zrobienia na linii startupy – biznes. Według The European Digital City Index – brytyjskiej organizacji zajmującej się badaniem warunków rozwoju startupów – w Polsce główną blokadę w tej kwestii nadal stanowi nadmierna biurokracja. I nie chodzi tu tylko o obostrzenia administracyjne dotyczące regulacji sfery rozwoju i badań, ale też o specyfikę zbyt sprocedurowanego modelu funkcjonowania firm. Sztywne reguły ich działania oraz brak szybkiej reakcji na to, co się dzieje w branży, nie pozwalają im rozwijać się adekwatnie do tego, jak rozwija się rynek. Co gorsza – często ci, którzy nie są w stanie zauważyć, że czas na pewne zmiany, są równie niechętni do tego, by sięgnąć po rozwiązania wytworzone gdzieś indziej – np. w startupach. Niekiedy opór wynika z braku świadomości, że takie wzbogacenie się o nowe pomysły jest w ogóle możliwe.

Potencjał regionu ze stolicą

Mazowsze odgrywa w kraju istotną rolę w tworzeniu przyjaznego ekosystemu dla startupów. Jednak wciąż ma do odrobienia lekcję w tym temacie. Nie brakuje tu licznych inicjatyw – skupione są głównie wokół dwóch ognisk: Warszawy z najbliższym obszarem i Płocka. W rankingu The European Digital City Index znalazły się tylko dwa polskie miasta, z czego tylko jedno z Mazowsza – stolica. Opis Mazowsza zawarty w Polskie Startupy. Raport 2017 pokazuje, że region wokół metropolii pozostaje białą plamą, choć wymieniane są tam płockie inicjatywy. Ze Strategii rozwoju województwa mazowieckiego wynika, że możliwości tego typu przedsię...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: