Wydarzenia: Warto dobrze wykorzystać chmurę

BANK 2019/10

Jak co roku IBM Polska zorganizował konferencję IBM Think Summit, na której przedstawiono nowe trendy w świecie technologii i sztucznej inteligencji. Zaprezentowano też wyniki najnowszego badania dotyczącego wykorzystania i percepcji chmury obliczeniowej na rynku polskim.

Jarosław Szymczuk, dyrektor generalny w IBM Polska i w krajach bałtyckich

Jak co roku IBM Polska zorganizował konferencję IBM Think Summit, na której przedstawiono nowe trendy w świecie technologii i sztucznej inteligencji. Zaprezentowano też wyniki najnowszego badania dotyczącego wykorzystania i percepcji chmury obliczeniowej na rynku polskim.

Stefan Bogdanowicz

Uczestnicy konferencji mogli odwiedzić kilka tzw. kampusów, choćby „Dane & AI”, i dowiedzieć się, jak sztuczna inteligencja zmienia sposób działania gospodarek, branż i przedsiębiorstw. Jej możliwości wynikają z danych, które interpretuje oraz ludzi, którzy analizują jej odpowiedzi i przekładają je na decyzje biznesowe. Kampus „Chmura & Infrastruktura” poświęcono zagadnieniom związanym z chmurą obliczeniową i temu czy np. komputery kwantowe zmienią tradycyjny model obliczeniowy. Natomiast w trakcie kampusu „Bezpieczeństwo & Ciągłość Działania” dyskutowano o inwestycjach w bezpieczeństwo i przewidywaniu zagrożeń, które mogą pojawić się za kilka lat. Z kolei prelegenci kampusu „Smart Ideas” przedstawiali trendy, które sprawiają, że biznesowa codzienność staje się łatwiejsza. W tym roku odbył się też panel „Multicloud Services Management”, w trakcie którego IBM podzielił się doświadczeniami w zarządzaniu usługami IT w środowisku multicloudowym, tj. jednocześnie wykorzystującym kilka platform chmurowych (np. IBM Public Cloud, IBM Private Cloud, AWS, Azure).

Co myślimy o chmurze?

Jak wynika z badania Cloud Survey, zrealizowanego dla IBM przez NMS Market Research w sierpniu 2019 r., aż 78% polskich respondentów deklaruje znajomość usług w chmurze, a blisko 72% uważa je za użyteczne. Jak podkreślają eksperci, liczba danych poufnych zapisywanych w niej systematycznie rośnie, a większość społeczeństwa darzy usługi chmurowe zaufaniem i uważa, że dane przechowywane poza swoim urządzeniem są bezpieczne. Blisko połowa (47%) pozytywnie postrzega użytkowanie chmury w sektorze publicznym, przy czym w grupie respondentów od 18. do 24. roku życia, takie nastawienie jest najwyższe.

Z badania wynika także, że najbardziej odpowiednimi sektorami dla zastosowań rozwiązań typu cloud, zdaniem Polaków, są telekomunikacyjny (73%), produkcyjny (70%) oraz handlowy (70%). Co interesujące, aż 61% ankietowanych nie widzi zastosowania dla chmury w sektorze finansowo-bankowym, a 65% w sektorze obronnym (wojsko i policja). Jak ocenia Jarosław Szymczuk, dyrektor generalny w IBM Polska i w krajach bałtyckich, obecnie większość firm ma w chmurze jedynie 20% procesów. Jego zdaniem, proste modele chmur obliczeniowych nie wystarczą – firmy będą szukać dostawców chmury hybrydowej oraz partnerów, którzy pomogą im zarządzać środowiskiem złożonym z kilku chmur od różnych dostawców. Cena usług nie jest czynnikiem determinującym wybór dostawcy – na pierwszym miejscu stawia ją tylko 29% respondentów. W oczach konsumentów usługa musi być bezpieczna (67%) i gwarantować, że przechowywane dane nie zostaną w żaden sposób utracone (54%). Ankietowani boją się, że informacje przechowywane w chmurze mogą być przetwarzane bez ich wiedzy (51%) lub dostęp do nich uzyska osoba do tego nieuprawniona (49%). IBM przyjął zasadę, że dane klientów są nienaruszalne i nie można ich w żaden sposób, nawet anonimizowanych, przetwarzać. Jak się okazało, największe obawy wśród respondentów budzi fakt przechowywania w chmurze haseł dostępowych – zdecydowałoby się na to tylko 14% osób.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: