Wydarzenia: Wsparcie dla przedsiębiorczości to nie tylko środki pomocowe

NBS 2018/11

Młodzi wizjonerzy w t-shirtach, z głowami pełnymi światoburczych pomysłów, wielkimi ambicjami i zerowym doświadczeniem w twardych realiach biznesu – tak wielu Polaków wyobraża sobie typowy startup. Stereotypy z reguły nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością, i ten przypadek nie należy do wyjątków.

Młodzi wizjonerzy w t-shirtach, z głowami pełnymi światoburczych pomysłów, wielkimi ambicjami i zerowym doświadczeniem w twardych realiach biznesu – tak wielu Polaków wyobraża sobie typowy startup. Stereotypy z reguły nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością, i ten przypadek nie należy do wyjątków.

Karol Jerzy Mórawski

 – Najbardziej efektywne podmioty tworzone są przez  przedsiębiorców liczących sobie powyżej 40 lat. Takie osoby  z reguły próbują sił w biznesie po raz kolejny i wyciągają  wnioski z wcześniejszych sukcesów i porażek – zauważyła  Magdalena Jabłońska, prezes Fundacji Przedsiębiorczości  Technologicznej.

Praktyka w prowadzeniu własnej firmy z reguły nie  jest obca nawet najmłodszym startupowcom, którzy dopiero  co odebrali lub wręcz mają odebrać upragniony  dyplom ukończenia studiów. – Tych młodych przedsiębiorców  nie sposób określać mianem debiutantów. Większość  z nich rozpoczynała działalność gospodarczą w szkole  średniej lub nawet gimnazjum, zatem w wieku dwudziestu  kilku lat mogą dysponować nawet dziesięcioletnim  doświadczeniem biznesowym – podkreśliła Magdalena  Jabłońska. To niezwykle cenne informacje dla instytucji  tworzących i realizujących programy wsparcia dla rodzimych  startupów, w szczególności coraz liczniej powstających  podmiotów z branży technologicznej. O tym,  w jaki sposób stymulować przedsiębiorczość na poziomie  lokalnym i regionalnym, jak na przestrzeni ostatnich  dwóch dekad zmieniły się relacje pracodawca-pracownik  i jaką korzyść ze współpracy z innowacyjnymi  firmami mogą zyskać urzędnicy dyskutowano podczas  tegorocznego Forum Rozwoju Mazowsza. W ożywionej  debacie, prowadzonej przez Małgorzatę Bonikowską,  prezes Ośrodka Dialogu i Analiz THINKTANK,  uczestniczyli: Magdalena Jabłońska, Łukasz Hadyś  – członek zarządu oraz dyrektor finansowy w firmie  Kross, Jacek Aleksandrowicz – prezes Polski Przedsiębiorczej  oraz Mariusz Frankowski – dyrektor Mazowieckiej  Jednostki Wdrażania Programów Unijnych.

Pracowity, kreatywny, cwaniak – jak  Polacy postrzegają przedsiębiorców

 Trzydzieści lat temu polskie społeczeństwo przeszło  przyspieszony kurs przedsiębiorczości w praktyce. Wskutek  uchwalenia prawdziwie wolnorynkowych przepisów  regulujących prowadzenie działalności gospodarczej, określanych  od nazwiska ich twórcy mianem „ustawy Wilczka”,  centra polskich miast i miasteczek zapełniły się blaszanymi  kioskami, łóżkami polowymi i zdezelowanymi furgonetkami,  z których w ówczesnych warunkach chronicznego niedoboru  w mgnieniu oka sprzedawano dosłownie wszystko.  Czy dziś, po trzech dekadach od tamtych wydarzeń, w całkiem  odmiennych realiach politycznych, gospodarczych  i technologicznych Polacy nadal uważają, że warto być  przedsiębiorczym?

Opinie na temat działalności gospodarczej i ludzi wykonujących  ten zawód są ambiwalentne – wskazała Małgorzata  Bonikowska. Polacy z jednej strony są pełni podziwu dla  rodzimych adeptów biznesu za pracowitość i kreatywność,  niestety nie brak również opinii zrównujących prowadzenie  firmy z cwaniactwem i nieuczciwością. – Najbardziej  szanownym zawodem w Polsce niezmiennie pozostaje strażak,  na ostatnim miejscu znalazł się polityk. Przedsiębiorca plasuje  się gdzieś pośrodku stawki – podsumowała prezes Ośrodka  THINKTANK. Znacznie bardziej pozytywny wizerunek  polskiego biznesu potwierdzają ci, którzy współpracują  z nim na co dzień. Mariusz Frankowski podkreślił, iż  przeważająca część firm korzystających ze wsparcia Mazowieckiej  Jednostki Wdrażania Programów Unijnych tworzą  prawdziwi entuzjaści, dla których biznesowe wyzwania  mają znaczenie nie mniejsze niż wynik finansowy prowadzonej  firmy. – Aby realizować projekty badawczo-rozwojowe,  trzeba mieć pasję – podkreślił dyrektor MJWPU.  W tym gronie podmioty nierzetelne stanowią absolutny  ewenement, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: