Wysokie wzrosty sprzedaży detalicznej w całej Europie ‒ raport Mastercard SpendingPulse

Raporty

Majowe statystyki pokazują ożywienie w sklepach stacjonarnych i w obszarze „Ekonomii Doświadczeń”. Zwyczaje zakupowe konsumentów w ciągu ostatnich dwóch lat uległy znaczącej zmianie w wielu obszarach, począwszy od tego jak klienci płacą, na tym gdzie kupują kończąc, co sprawia, że analizy ekonomistów zyskują jeszcze bardziej na znaczeniu, podkreśla Mastercard.

Koszyki na zakupy i wykres
Fot. stock.adobe.com/Maksym Yemelyanov

Majowe statystyki pokazują ożywienie w sklepach stacjonarnych i w obszarze „Ekonomii Doświadczeń”. Zwyczaje zakupowe konsumentów w ciągu ostatnich dwóch lat uległy znaczącej zmianie w wielu obszarach, począwszy od tego jak klienci płacą, na tym gdzie kupują kończąc, co sprawia, że analizy ekonomistów zyskują jeszcze bardziej na znaczeniu, podkreśla Mastercard.

Wśród aktualnie kształtujących się zwyczajów i preferencji, przedstawiciele biznesu i rządy szukają nowych źródeł informacji oraz danych, które pomogą im w planowaniu i podejmowaniu kluczowych decyzji.

Konsument jest sercem gospodarki

Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, Mastercard zdecydował się rozszerzyć publikowany od lat raport Mastercard SpendingPulseTM o nowe kraje europejskie, prezentując wyniki dla 9 dodatkowych państw: Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Włoch, Węgier, Czech, Niderlandów i Polski.

Wskaźnik Mastercard SpendingPulse

Mierząc sprzedaż w sklepach i w Internecie przy użyciu wszystkich form płatności, badanie Mastercard SpendingPulse wskazuje, że Hiszpania, Wielka Brytania i Francja odniosły największy wzrost w maju, w ujęciu rok do roku wśród krajów objętych badaniem, bez uwzględnienia inflacji.

Mastercard SpendingPulse to regularne i wiarygodne źródło informacji dotyczących handlu detalicznego przygotowywane z uwzględnieniem dużej dokładności geograficznej. To uznany wskaźnik ekonomiczny w Stanach Zjednoczonych , Brazylii, Australii i na wielu innych rynkach.

Dzięki codziennym pomiarom i cotygodniowej aktualizacji, detaliści, instytucje finansowe i inne zainteresowane podmioty, zaczęły polegać na tych analizach danych w kluczowych dla sprzedaży momentach, takich jak np. okresy okołoświąteczne, ale także w ciągu roku. 

Czytaj także: Eurostat: sprzedaż detaliczna w Polsce w górę o 21,1 proc. rdr w kwietniu

Konsumenci w pocovidowej Europie

‒ W całej Europie trwa przywracanie równowagi. Konsumenci przerzucili się z kupowania dóbr, na szukanie doświadczeń, których brakowało im w ciągu dwóch ostatnich lat. To dobry znak dla sektora usług, m.in. restauracji i hoteli. Pomimo wzrostu cen, konsumenci pozostają odporni.

Obserwujemy stałe poziomy wydatków, pomimo że zmieniają się kategorie, na które przeznaczane są pieniądze – komentuje Natalia Lechmanova, starsza ekonomistka w Mastercard Economics Institute.

Według Mastercard SpendingPulse, kluczowe trendy w maju 2022 roku odzwierciedlają dywersyfikację wydatków pomiędzy sektorami i kanałami w miarę znoszenia  pandemicznych obostrzeń:

- Całkowita sprzedaż detaliczna, z wyłączeniem sprzedaży samochodów, odnotowała wzrosty na większości rynków w porównaniu do maja 2021, a nawet w odniesieniu do maja 2019, czyli okresu przed pandemią Covid-19;

- Sprzedaż w sklepach stacjonarnych stale rośnie na większości europejskich rynków;

- Sprzedaż w Internecie zwolniła, pozostając jednak wciąż na wysokim poziomie w porównaniu do maja 2019.  

Czytaj także: Wzrost handlu detalicznego w Unii Europejskiej, czy tylko przez Czarny Piątek?

Które branże zyskują najbardziej?

Sektory takie jak elektronika, artykuły spożywcze czy branża meblowa odnotowały niższe wzrosty rok do roku (maj 2021 vs maj 2022).

Spowodowane jest to zniesieniem obostrzeń pandemicznych i tym samym rozszerzeniem wydatków o usługi.

Źródło: Mastercard

Najwyższe i widoczne wzrosty odnotowały branże, które zyskują na ożywieniu w turystyce i podróżach, takie jak usługi restauracyjne i noclegowe.

W całej Europie trwa przywracanie równowagi

Do tej zmiany przyczyniły się również rosnące ceny w tym obszarze.

Źródło: Mastercard

‒ Konsument jest sercem gospodarki. Analizujac nasze unikalne dane dotyczące sprzedaży detalicznej, jesteśmy w stanie w czasie rzeczywistym oceniać kondycję klientów i panujące wśród nich trendy.

To pomaga rządom i biznesowi zrozumieć potrzeby i zwyczaje współczesnego klienta by dostosować się do jego ciągle zmieniających się oczekiwań, na różnych rynkach i w różnych obszarach ‒ podsumowuje Mark Barnett, prezes Mastercard Europe.  

Czytaj także: Trendy, które zdominują handel i rynek płatności w 2022 roku

Źródło: Mastercard
Udostępnij artykuł: