Wywiad numeru: Jest na czym budować, ale sukces zależy nie tylko od nas
NBS 2018/12
Z prezesem Związku Banków Polskich Krzysztofem Pietraszkiewiczem rozmawiał Maciej Małek

Z prezesem Związku Banków Polskich Krzysztofem Pietraszkiewiczem rozmawiał Maciej Małek
Koniec roku to naturalna okazja do podsumowań, ale również wytyczania perspektywy na kolejne lata, to także dobra okazja do przeglądu najistotniejszych wyzwań, wobec których stoimy jako sektor.
Co z wyzwań stojących przed sektorem udało się w mijającym roku usprawnić, a co wymaga jeszcze poprawy?– Mijający rok był dla całego sektora okresem wyzwań, wytężonej pracy, zwłaszcza dla polskiej bankowości spółdzielczej, co wynikało z wdrażania konkretnych regulacji i rozwiązań prawnych dedykowanych organizacji i zadaniom zrzeszeń, spółdzielni systemów ochrony oraz banków zrzeszających. Istotne było także wypracowanie stabilnych strategii ich dalszego działania i rozwoju. W toku tego procesu zarówno banki zrzeszające, jak IPS-y wykazały dojrzałość instytucjonalną zbliżającą nas do ustalenia trwałej roli i stabilnej pozycji w umacnianiu podmiotowej roli spółdzielczego sektora bankowego. Banki wdrażały wiele konkretnych rozwiązać z obszaru STIR, split payment, ustawy o cyberbezpieczeństwie, czy praktycznych następstw ustawy o obrocie ziemią rolną, kwestii zabezpieczeń, wreszcie RODO i FATCA, które przyszło wprowadzać w jednym czasie. Niezależnie od tego pracowaliśmy nad implementacją dyrektywy płatniczej PSD2. Zatem regulacyjnie, biznesowo i organizacyjnie był to nader gorący czas. Polski sektor bankowy chlubi się stabilnymi podstawami rozwoju, co nie zmienia faktu, że nowe obciążenia, wielość regulacji, jakie dotykają wszystkie typy i rodzaje banków stanowiły poważne wyzwanie. Klienci coraz częściej domagają się pełnego dostępu do rozwiązań bankowości mobilnej, internetowej, płatności zbliżeniowych i całej gamy zaawansowanych technologicznie funkcjonalności.– Ta zasada ma zastosowanie do wszystkich bez wyjątku banków. Także banki spółdzielcze muszą na co dzień sprostać oczekiwaniom klienta w odniesieniu do nieskrępowanego dostępu do zaawansowanych technologiczne rozwiązań teleinformatycznych, bankowości internetowej, płatności zbliżeniowych, a zwłaszcza do interaktywnych kanałów komunikacji. Powoływanie się na utrzymywanie tradycyjnych relacji jako uzasadnienie ograniczania wydatków w tym obszarze i swoistą obronę przed wdrażaniem innowacji, w sytuacji gdy Polacy są im życzliwi i otwarci na nowe rozwiązania, nie jest ani racjonalne, ani możliwe.Obraz, który pan rysuje, nie jest do końca jednoznaczny.– Naszą troskę stanowi spadek liczby członków bankowości spółdzielczej oraz obniżenie wyniku finansowego przy jednoczesnym dalszym wzroście udziału wyników odsetkowych w wyniku ogółem. Za ważne osiągnięcie uznać należy wytyczenie w roku 2018 głównych kierunków rozwoju w skali sektora bankowości spółdzielczej. Owa wspólnotowa strategia przyjęta na spotkaniu kadry kierowniczej zrzeszeń, izb gospodarczych, IPS-ów przybrała instytucjonalny wymiar w ramach Konwentu na rzecz stabilności i rozwoju. W zwięzłej formie, na kilku stronach opisano zadania banków, zrzeszeń, spółdzielni systemu ochrony i bankowych izb gospodarczych. Kolejne kroki stanowiły uzgodnienia prezentowane podczas następujących po sobie spotkań środowiskowych, FTBS, Święta Spółdzielczości Bankowej wreszcie Forum Liderów Banków Spółdzielczych. Cały sektor z uwagą śledził prace zmierzające do utworzenia trzeciego zrzeszenia. Decyzja KNF z 27 listopada br. ustaliła kształt polskiego sektora bankowości spółdzielczej jako zorganizowanego w dwóch zrzeszeniach funkcjonujących na opisanych w ustawie zasadach, przy jednoczesnym objęciu ogółu banków spółdzielczym systemem ochrony, od angielskiego akronimu określanego jako IPS. To ważny dla całego środowiska sygnał, że władze państwowe z uwagą śledzą losy i poczynania polskiej bankowości spółdzielczej. Z czym idziemy na styczniowy Konwent na rzecz stabilności i rozwoju, co udało się doprecyzować, a co wymaga dalszych prac?– W styczniu ogłosimy raport na temat sytuacji w sektorze, propozycje działań zmierzających do utworzenia sprawnej infrastruktury teleinformatycznej i cyfrowej zmierzającej do usprawnienia obsługi w tym zakresie, przy optymalizacji kosztów i zarządzania efektywniej niż dotąd administrowanymi bazami danych. Infrastruktura wsparcia procesów biznesowych to także element wzmacniania systemu bezpieczeństwa w ramach IPS-ów, które budując zaufanie, tworzą zręby systemu wczesnego ostrzegania o incydentach mogących generować ryzyko dla uczestników systemu. Kolejne zadanie to stopniowe wzmacnianie zaplecza biznesowego w back office na poziomie zrzeszeń, stopniowe wzmacnianie bazy członkowskiej – tu inspiracji dostarczają doświadczenia europejskich banków spółdzielczych – konsekwentne kształcenie kadr. Chcemy również wymienić stanowiska i opinie w kluczowych dla sektora kwestiach z przedstawicielami nadzorcy i regulatora. Liczymy, że prezentacje przygotowane przez reprezentantów firm infrastruktury bankowej KIR i BIK, stanowiące stały element tych spotkań, wzmocnią debatę na temat kondycji i przyszłości sektora. Sądzimy, że pogłębiona analiza, jak budują relacje członkowskie we Francji, Hiszpanii, Włoszech, że o zachodnich sąsiadach nie wspomnę, stanowić będzie ważny krok w debacie na temat wzrostu potencjału sektora i jego udziału w polskim rynku bankowym.Naszą troskę stanowi spadek liczby członków bankowości spółdzielczej oraz obniżenie wyniku finansowego przy jednoczesnym dalszym wzroście udziału wyników odsetkowych w wyniku ogółem. Za ważne osiągnięcie uznać należy wytyczenie w roku 2018 głównych kierunków rozwoju w skali sektora bankowości spółdzielczej. |