XII Kongres Gospodarki Elektronicznej 2017: Rafał Bednarek – Zapobieganie fraudom

Multimedia / Polecamy

Rafał Bednarek – Wiceprezes Zarządu Biura Informacji Kredytowej S.A.

Pierwszy temat to zapobieganie przestępstwom fraudowym w bankach. Biuro Informacji Kredytowej, jako organizacja która jest organizacją infrastrukturalną i współpracuje ze wszystkimi bankami, zamierza świadczyć – już rozpoczynamy ten obszar – usługi w obszarze zapobiegania fraudom kredytowym i fraudom elektronicznym. W tej chwili z naszych analiz wynika, że rocznie banki tracą ponad pół miliarda złotych na fraudach aplikacyjnych w obszarze detalicznym, a więc kredytach zaciąganych bez intencji spłaty przez kredytobiorców. To jest duży problem zważając na relację tej kwoty do zysków sektora bankowego – w związku z tym zbudowaliśmy rozwiązanie antyfraudowe, które pozwoli na współdzielenie danych pomiędzy bankami i porównywanie rożnych danych aplikacyjnych. To umożliwi znaczące ograniczenie tego zjawiska.

Kolejny temat – również w obszarze antyfraudowym – to zapobieganie przestępstwom w bankowości elektornicznej, polegającym na próbie kradzieży tożsamości osób, które posiadają rachunki w bankach. Mamy tutaj również pewne rozwiązanie, które wychodzi naprzeciw tego problemu i w tej chwili rozmawiamy z bankami o tym, aby korzystały z tego, a tym samym ograniczały ryzyko w tym zakresie.

Istotnym tematem są wszelkiego typu dane alternatywne – w tej chwili w BIK mamy szereg danych kredytowych, które pochodzą od banków, ale staramy się znajdować również nowe dane, które mogą być przydatne bankom i firmom z sektora finansowego do oceny zdolności kredytowej – myślę tutaj o danych chociażby z energetyki i wszelkiego typu innych płatnościach. Nierzetelność w jednym obszarze często związana jest z brakiem rzetelności w innych. Obserwujemy, że występują wyraźne korelacje np. między tym, że ktoś płaci rachunki telefoniczne lub rachunki za energię ze spłacaniem kredytów. To są tylko przykłady, szukamy również innych danych – taką wartość dodatkową chcemy bankom dostarczać.

Bardzo ważny jest rozwój usług dla konsumentów oraz małych i średnich firm – już w tej chwili każda osoba fizyczna, każdy konsument może sobie u nas założyć konto, aby z jednej strony mieć pełną informację o swoich kredytach i zaangażowaniu w sposobie ich spłacania, ale również może uzyskać od nas tzw. ochronę alertową, która pomaga spać spokojnie, jeśli chodzi o potencjalne wyłudzenia przez osoby, które chcą podszyć się pod daną osobę.

Rozmowa dostępna na kanale youtube