XXIV Ranking Banków Miesięcznika Finansowego Bank 2019. Fuzje: Przeżyją tylko najsilniejsi

BANK 2019/06

Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad liczba banków prowadzących na polskim rynku działalność w formie spółki akcyjnej uległa przeszło czterokrotnej redukcji. W roku 1997 funkcjonowały 83 komercyjne instytucje finansowe, dziś jest ich zaledwie 20 – mniej aniżeli u progu przemian ustrojowych u schyłku roku 1989. A to bynajmniej nie koniec procesu koncentracji polskiej bankowości komercyjnej.

Fot. ra2 studio/stock.adobe.com

Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad liczba banków prowadzących na polskim rynku działalność w formie spółki akcyjnej uległa przeszło czterokrotnej redukcji. W roku 1997 funkcjonowały 83 komercyjne instytucje finansowe, dziś jest ich zaledwie 20 – mniej aniżeli u progu przemian ustrojowych u schyłku roku 1989. A to bynajmniej nie koniec procesu koncentracji polskiej bankowości komercyjnej.

W Polsce jest miejsce na około 5 dużych instytucji finansowych, a obecna fala konsolidacji wymiecie banki średnie i małe. Zostanie tylko 5 dużych grup finansowych i banki niszowe, specjalistyczne – podkreślił Zbigniew Jagiełło, prezes PKO Banku Polskiego SA, w wypowiedzi dla „Pulsu Biznesu” z lipca ubiegłego roku. Dlaczego pomimo utrzymującej się od kilku lat, nadspodziewanie dobrej koniunktury na polskim rynku finansowym proces integracji sektora bankowego przyspiesza? Eksperci wskazują na kilka zasadniczych przyczyn tego zjawiska. Jedną z nich jest bez wątpienia cyfrowa transformacja, której koszty zaczynają być dotkliwe nawet dla tak silnych przedsiębiorstw, jakimi są banki. Równoczesne upowszechnienie zdalnych kanałów sprzedażowych i wielofunkcyjnych aplikacji mobilnych znacząco obniża próg wejścia dla alternatywnych podmiotów spoza rynku regulowanego, w rodzaju fintechów, niezależnych operatorów płatności czy nawet tradycyjnych instytucji pożyczkowych.

Te ostatnie sukcesywnie przejmują od banków segment tzw. pożyczek niskokwotowych, co potwierdzają dane Biura Informacji Kredytowej SA. „W pierwszych trzech kwartałach 2018 r. banki udzieliły kredytów gotówkowych na łączną kwotę 53,2 mld zł, co stanowiło wzrost o 7% w porównaniu do analogicznego okresu 2017 r. W tym samym okresie firmy udzieliły pożyczek na kwotę 5,3 mld zł – wzrost o 47%” – czytamy w komunikacie BIK. Zasadniczym zmianom podlega wreszcie model sprzedaży produktów i usług na rynku konsumenckim i MŚP. Nabycie na własność bardziej kosztownych składników mienia, jak pojazdy, maszyny i urządzenia, coraz częściej zastępowane jest różnymi formami posiadania zależnego, w rodzaju leasingu konsumenckiego bądź wynajmu długoterminowego. Konsekwencją jest malejące zapotrzebowanie na kredytowanie tego rodzaju zakupów, co najbardziej boleśnie odczuwają niewielkie banki uniwersalne, gros swych zysków czerpiące właśnie z finansowania konsumentów i drobnych przedsiębiorców. Z drugiej strony, utrzymanie dotychczasowego przyrostu akcji kredytowej również nie musi gwarantować poszczególnym bankom utrzymania satysfakcjonujących rezultatów, a to z uwagi na utrzymujące się wciąż rekordowo niskie stopy procentowe. Należy wreszcie uwzględnić dodatkowe, niemałe nakłady związane z wdrażaniem kolejnych regulacji, obficie produkowanych tak przez ustawodawcę polskiego i wspólnotowego, jak również organy nadzorcze na obydwu szczeblach. W tak trudnych uwarunkowaniach największe szanse mają najsilniejsi, czyli z reguły dysponujący największą sumą bilansową.

Czas zakupów, przejęć i rebrandingu

Które spośród bankowych szyldów znikły z krajobrazu polskich ulic na przestrzeni minionych 12 miesięcy? Najbardziej spektakularnym i zarazem oczekiwanym od kilku lat rebrandingiem była zmiana barw Banku Zachodniego WBK SA na Santander Bank Polska SA. Zamiar taki, zgodny z konsekwentną polityką hiszpańskiego giganta wobec nabywanych przezeń na całym świecie instytucji finansowych, ujawnił latem 2014 r. ówczesny prezes banku, Mateusz Morawiecki. Plany udaremniło wówczas stanowisko Komisji Nadzoru Finansowego, przypominające ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: