XXVI Ranking Banków Miesięcznika Finansowego BANK 2021 | Płatności Mobilne | Dwadzieścia lat minęło jak jeden dzień…

BANK 2021/06

Bankowość mobilna w Polsce legitymuje się przeszło dwudziestoletnią historią. Pionierskie próby płacenia telefonem datujemy na rok 1999. Już w kolejnym, 2000 r., mBank i WBK wdrożyły bankowość mobilną bazującą na WAP, zaś po dwóch latach w Inteligo została wdrożona pierwsza aplikacja SIM Toolkit „Płacę SMS-em”. Rok 2004 przyniósł pierwszą aplikację mobilną R-Mobile, napisaną w języku Java, oferowaną wówczas przez Raifeissen Bank. 

Fot. darkovujic/stock.adobe.com

Bankowość mobilna w Polsce legitymuje się przeszło dwudziestoletnią historią. Pionierskie próby płacenia telefonem datujemy na rok 1999. Już w kolejnym, 2000 r., mBank i WBK wdrożyły bankowość mobilną bazującą na WAP, zaś po dwóch latach w Inteligo została wdrożona pierwsza aplikacja SIM Toolkit „Płacę SMS-em”. Rok 2004 przyniósł pierwszą aplikację mobilną R-Mobile, napisaną w języku Java, oferowaną wówczas przez Raifeissen Bank. 

Google Pay rozdaje karty

Najbardziej rozpowszechniony wirtualny portfel to Google Pay. System opracowany przez Google w tym roku będzie obchodził piąte urodziny, jako że został wdrożony w Polsce 16 listopada 2016 r. Byliśmy podówczas w awangardzie w implementacji tego rozwiązania, jako szósty kraj na świecie i drugi w Europie. Pierwszymi bankami, które zastosowały schemat Google Pay były Alior Bank, Bank Zachodni WBK (obecnie Santander Bank Polska) oraz T-Mobile Usługi Bankowe. Obecnie płatności Google’a udostępniane są przez ponad 30 polskich instytucji finansowych.

Nie ma jak smartfon

Millenialsi i przedstawiciele pokolenia Z nie rozstają się ze smartfonem. W końcu września 2020 r., a więc niespełna cztery lata po wejściu tej technologii na polski rynek, klienci krajowych banków posiadali już 4,386 mln aktywnych kart w systemach płatności mobilnych. Do rozpowszechnienia tej formy płatności bez wątpienia przyczyniły się obostrzenia sanitarno-epidemiczne czasu pandemii. Tylko w okresie od lipca do września 2020 r. klienci polskich banków dokonali w mobilnych systemach transakcyjnych o 39 mln więcej płatności w porównaniu do III kw. 2019 r., i zarazem o 28 mln więcej niż w kwartale poprzedzającym. Oznacza to ponad 40-procentowy wzrost w stosunku do czasów przedpandemicznych. Samych tylko wirtualnych kart płatniczych w minionym roku przybyło 2 mln.

Wygodnie i bezpiecznie

Na rynku płatności mobilnych funkcjonuje wiele rozwiązań. Wszystkie one gwarantują użytkownikom nie tylko wygodę, ale przede wszystkim kluczowe w dobie coraz powszechniejszej cyfryzacji bezpieczeństwo. Obok wspomnianego wcześniej Google Pay, istotne znaczenie mają takie schematy, jak Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay, a także własne aplikacje bankowe, jak PeoPay banku Pekao SA czy IKO PKO Banku Polskiego. Wszystkie dostępne instrumenty płatnicze działają w technologii HCE, umożliwiającej szybkie operacje zbliżeniowe. Informacje niezbędne do dokonania transakcji znajdują się w chmurze obliczeniowej, z którą aplikacja łączy się ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: