Za e-zakupy coraz rzadziej płacimy gotówką. Badanie KIR i ZBP

Finanse osobiste

Zakupy w internecie
Fot. stock.adobe.com/Andrey Popov

Już niemal co drugi klient banku w Polsce robi zakupy przez internet (45 proc.) – to o 5 pkt proc. więcej niż przed rokiem, wynika z badania opinii przeprowadzonego przez TNS Kantar na zlecenie KIR i Związku Banków Polskich. Coraz rzadziej za zakupy w sieci płacimy gotówką - 63% ankietowanych wykorzystuje różne formy płatności elektronicznych. Wybierając opcję przelewu ze strony e-sklepu, badani najczęściej szukają w systemie logotypu swojego banku lub znanego im systemu płatności.

Coraz rzadziej za zakupy w sieci płacimy gotówką - 63% ankietowanych wykorzystuje różne formy płatności elektronicznych #ecommerce #ezakupy #KIR #ZBP @RzecznikKIR

Jak wynika z badania TNS Kantar, liczba osób kupujących on-line systematycznie rośnie. Ten sposób robienia zakupów deklaruje 45 proc. ankietowanych. Dla porównania, w 2017 r. odsetek klientów kupujących w sieci wynosił 33 proc., a w 2018 r. – 40 proc.

Ponownie, jak w latach ubiegłych, najczęściej wybieraną formą zapłaty za zakupy w sieci jest płatność gotówką przy odbiorze. Warto jednak zauważyć, że przed rokiem odpowiedź tę wskazało 48 proc., a obecnie 37 proc. badanych – to spadek popularności gotówki o 11 pkt. proc.

Czytaj także: Polacy kupują w internecie, ale za zakupy płacą w realu >>>

Rosnąca powszechność form płatności bezgotówkowych

– Rosnąca powszechność form płatności bezgotówkowych, nie tylko w obszarze e-commerce, ale także w sklepach tradycyjnych jest faktem, z którym nie sposób polemizować. Konsumenci wykazują coraz większe zaufanie do szybkich przelewów, rozwiązań płatniczych takich jak BLIK, płatności kartowych i innych wygodnych, bezgotówkowych narzędzi płatności – komentuje Przemysław Soboń, dyrektor Linii biznesowej płatności internetowe w KIR. – Polacy wiedzą, że płacenie kartą lub z wykorzystaniem obsługiwanego przez KIR systemu płatności internetowych Paybynet, jest szybkie, intuicyjne i co najważniejsze – bezpieczne, dodaje Przemysław Soboń.

Czytaj także: Jak szybkie płatności zmieniają sklepy? Apetyt konsumentów na innowacje rośnie >>>

W ciągu roku o 6 pkt proc. zwiększył się odsetek badanych, którzy płacąc w internecie szukają logo swojego banku na stronie sklepu i wyniósł 37 proc. (w 2018 r. – 31 proc.). Niewiele mniej – 35 proc. respondentów wykonuje przedpłatę za pośrednictwem przelewu, chcąc, aby pieniądze trafiły bezpośrednio do sprzedawcy. W ubiegłym roku takich wskazań było 31 proc. Robiąc zakupy w sieci 17 proc. badanych sprawdza dokładnie na czyje konto wysłany zostanie przelew, natomiast 16 proc. szuka logo systemu płatności, które zna i wykorzystuje do płatności za zakupy. Dla porównania, w badaniu ubiegłorocznym wskazania w tych obszarach wynosiły odpowiednio 14 proc. i 9 proc.

Właściciele e-sklepów chętnie korzystają z systemu Paybynet

Właściciele e-sklepów chętnie korzystają z systemu Paybynet, co wynika m.in. z jego pełnej transparentności i trybu, w jakim transakcje są rozliczane.

– Na konto sklepu internetowego wpłacana jest całkowita kwota za towar lub usługę zamówioną przez klienta, co eliminuje problem z rozksięgowywaniem przelewów zbiorczych i dopasowywaniem płatności do konkretnych zamówień, wyjaśnia Przemysław Soboń.  – Ważne jest także to, że płatności  realizowane w systemie KIR, trafiają bezpośrednio z konta bankowego płatnika na rachunek sklepu – podsumowuje Przemysław Soboń.

Badanie zrealizowane w marcu 2019 r. na ogólnopolskiej próbie osób w wieku od 15 lat (N=1009) i próbie pracowników banków (N=102).

Udostępnij artykuł: