Zdalny pulpit – sposób na szybką utratę pieniędzy i popadnięcie w długi

Bezpieczne Finanse / Bezpieczny Klient / Wydarzenia

Poniżej prezentujemy Komunikat FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP z dnia 30 listopada 2021 r. dotyczący zagrożenia związanego z instalacją zdalnego pulpitu.

klawiatura , kłódka z łańcuchem
Fot. stock.adobe.com / blende11.photo

Poniżej prezentujemy Komunikat FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP z dnia 30 listopada 2021 r. dotyczący zagrożenia związanego z instalacją zdalnego pulpitu.

Zagrożenie ‒ instalacja oprogramowania tzw. „zdalnego pulpitu” umożliwiającego przejęcie kontroli innej osoby nad urządzeniem, w którym to oprogramowanie zostało zainstalowane.

Co do zasady oprogramowania do zdalnego zarządzania np. komputerem są legalne i używane często przez administratorów sieci, jednak z takimi aplikacjami jest podobnie jak z nożem, może służyć do krojenia chleba, ale także może być wykorzystane jako narzędzie niebezpieczne - do popełnienia przestępstwa.

I tak się dzieje w tym przypadku, przestępcy używając zaawansowanej socjotechniki nakłaniają nieświadomych klientów (użytkowników usług płatniczych) do instalacji takiego oprogramowanie.

Czytaj także: Świąteczne zakupy „na bezpiecznie”

FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP wraz z bankami identyfikuje sytuacje instalowania zdalnego pulpitu w incydentach Spoofing/Vishing oraz oszustwach inwestycyjnych na rynku FOREX i w kryptoaktywa.

W przypadku przestępstw Spoofing/Vishing przestępcy podszywając się pod instytucję zaufania publicznego np. bank informują o dokonaniu transakcji oszukańczej z konta osoby atakowanej. Prosząc o potwierdzenie mogą przekierować rozmowę do tzw. działu technicznego/wsparcia, który może poprosić o zainstalowanie takiego oprogramowania.

Natomiast przy przestępstwach związanych z inwestowaniem na rynku FOREX lub w kryptoaktywa, przestępcy wchodząc w rolę doradcy finansowego mogą sugerować potrzebę instalacji takiego oprogramowania w celu umożliwienia udzielenia klientowi zdalnej pomocy.

Czytaj także: Bankowiec o tym, jak przestępcy próbują ukraść pieniądze klientom banków

W związku z bardzo poważnym ryzykiem przejęcia kontroli nad komputerem, tabletem lub smartfonem pamiętajmy:

- nigdy nie instalujmy nieznanych aplikacji na czyjeś żądanie lub sugestię. Pamiętajmy, że przestępcy nigdy wprost nie powiedzą, że instalowana aplikacja może przejąć kontrolę nad urządzeniem klienta;

- bank nie poprosi Cię o instalację żadnej dodatkowej aplikacji oprócz mobilnej aplikacji bankowej, którą można pobrać z oficjalnej strony banku.

Jeśli niestety zainstalowałeś takie oprogramowanie, to powinieneś podjąć w szczególności następujące działania w zalecanej kolejności:

- natychmiast odinstaluj tę aplikacją;

- jak najszybciej skontaktuj się z bankiem lub dostawcą internetowego serwisu i powiadom o ryzyku przejęcia Twojego konta przez osobę nieuprawnioną;

- jeśli ujawniłeś dane do logowania do bankowości internetowej bezzwłocznie powinieneś zmienić hasło dostępowe do tego serwisu;

- jeśli ujawniłeś dane karty płatniczej natychmiast powinieneś ją zastrzec za pośrednictwem bankowości internetowej lub dzwoniąc na telefoniczną linię międzybankową 828-828-828.

- jeśli poniosłeś straty finansowe złóż zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa na Policji lub w Prokuraturze.

FinCERT.pl Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP

Centrum Wymiany i Analiz Informacji Sektora Finansowego

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: