Temat numeru: Zdolnego z inicjatywą zatrudnię

BANK 2009/10

O pracę w bankach starają się co roku tysiące absolwentów wyższych uczelni. Na sukces mogą jednak liczyć tylko ci, którzy zawczasu zadbali o zdobycie praktycznych umiejętności. Nie ma się co łudzić - dyplom, nawet z wynikiem celującym, to za mało.

O pracę w bankach starają się co roku tysiące absolwentów wyższych uczelni. Na sukces mogą jednak liczyć tylko ci, którzy zawczasu zadbali o zdobycie praktycznych umiejętności. Nie ma się co łudzić - dyplom, nawet z wynikiem celującym, to za mało.

Dorota Bilewicz-Bandurska

Świeżo upieczeni absolwenci wyższych uczelni właśnie zaczynają rozglądać się za pracą. Bez wątpienia banki znajdują się w czołówkach list najbardziej pożądanych pracodawców, choćby ze względu na wysoki prestiż zawodu bankiera, a także perspektywę wysokich zarobków. Wielu z nich o takiej karierze zawodowej myślało zresztą, już obierając kierunek studiów – finanse i bankowość, ekonomię czy rachunkowość. Ukończyli studia, obronili z dobrym wynikiem pracę. Czy to oznacza, że są automatycznie pożądanymi pracownikami dla wymarzonego pracodawcy? Jeśli jeszcze w trakcie nauki nie zadbali o zdobycie dodatkowych, nieobjętych programem kompetencji, ich szanse są raczej niewielkie.

Miękkie kompetencje, potem wiedza

Opisując idealnego kandydata do pracy, szefowie działów zasobów ludzkich używają przede wszystkim pojęć oznaczających tzw. miękkie kompetencje: kreatywność, zdolność do pracy w zespole, odporność na stres, chęć zdobywania nowych umiejętności. Dopiero w drugiej kolejności przyznają, że ważna jest dla nich również specjalistyczna wiedza zdobyta podczas studiów. A i to nie wszyscy. – W przypadku wielu stanowisk kandydatom do pracy nie stawiamy wymagań co do kierunkowego wykształcenia – podkreśla Barbara Kuźma, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Personelem w Euro Banku. – Szczególnie w rekrutacjach do departamentu sprzedaży o wiele bardziej liczy się dla nas motywacja do pracy z klientem, umiejętność nawiązania kontaktu oraz gotowość do uczenia się. Wśród doradców klienta mamy takich, którzy skończyli fizykę, biologię, historię czy inne studia humanistyczne – to nie ma znaczenia, bo w ich pracy liczy się głównie osobowość i zaangażowanie, a niezbędną wiedzę merytoryczną zapewniają szkolenia. Dotyczy to jednak głównie młodych ludzi, którzy podejmują pracę na podstawowych stanowiskach, w przypadku specjalistów wymagania są bardziej skonkretyzowane – dodaje.

Podobne obserwacje mają inne banki, choć w większości i tak przeważają absolwenci kierunków ekonomicznych. Być może dlatego, że humanistom z wykształcenia nie przychodzi do głowy, aby szukać pracy w instytucjach finansowych. – To błąd – uważa Mateusz Żelechowski, rzecznik MultiBanku. – W naszym banku pracę znajdą absolwenci większości kierunków studiów. To duża organizacja, w której potrzebni są specjaliści z różnych dziedzin – zarówno młodzi prawnicy oraz absolwenci kierunków ekonomicznych i informatycznych, jak osoby z wykształceniem humanistycznym i technicznym. Gotowość zatrudnienia absolwentów marketingu, zarządzania, psychologii, socjologii czy prawa deklaruje również Marzena Czajkowska, pełniąca obowiązki dyrektora Departamentu Rozwoju i Rekrutacji w PKO BP.

Każdy bank, co naturalne, pragnie pozyskać jak najlepszych pracowników. Pewną liczbę może oczywiście pozyskać, ściągając do siebie specjalistów z doświadczeniem, inną drogą jest szkolenie i przygotowanie pracowników od podstaw. Przykładem stopniowego przechodzenia od pierwszego do drugiego sposobu jest Alior Bank. Wyłuskaniu najbardziej obiecującego narybku służą różnego rodzaju programy praktyk i staży, które posiada praktycznie każdy. O miejsce na praktykach w Pekao SA mogą się ubiegać już osoby po pierwszym roku studiów. – Praktyka może potrwać od jednego do trzech miesięcy, a student może wybrać sobie obszar, jaki go najbardziej interesuje, a także czas jej odbycia – w ciągu roku akademickiego albo podczas wakacji – mówi Aneta Szymańska, która w Pionie Zasobów Ludzkich odpowiada za rekrutację praktykantów i stażystów oraz kontakty z uczelniami. O jedno z ok. 200 miejsc w całym kraju mogą ubiegać się – jak podkreśla Szymańska – osoby zmotywowane do rozwoju, które naprawdę chcą się uczyć i rozwijać, a nie zdobyć papier z praktyk potrzebny do zaliczenia studiów. Kandydaci powinni mieć umiejętności organizacyjne, interpersonalne oraz zdolności analityczne. W dodatku student powinien znać pakiet MS Office oraz mówić po angielsku, bo Pekao jest przecież częścią międzynarodowej grupy bankowej UniCredit.

Pierwsze sito – praktyki

Polskie uczelnie przekazują studentom wielkie zasoby wiedzy teoretycznej, zresztą na ogół na wysokim poziomie, ale bardzo zaniedbują praktykę

Praktyka to pierwsze sito, przez które banki przepuszczają swych potencjalnych przyszłych pracowników. W tym czasie chcą dowiedzieć się o nich jak najwięcej, stwarzają im więc sporo możliwości do zaprezentowania swych atutów. W ten sposób pomyślane są na przykład miesięczne bezpłatne „Staże z Aliorem” skierowane do studentów niższych roczników. – Dokładamy starań, aby staż z Aliorem realizowany był z korzyścią dla obu stron – podkreśla Zbigniew Płuciennik, dyrektor Obszaru Rozwoju w Alior Banku. Zależy nam, aby nie ograniczał się do zadań w stylu przynieś, podaj, pozamiataj, zrób ksero i zaparz kawę. Wydaje mi się, że nie wszyscy pracodawcy tego pilnują – dodaje. Sam program uruchamiany jest zanim stażysta pojawi się w banku. Przed jego przyjściem przygotowywane są zadania oraz określane czynności, którymi ma się zajmować w czasie stażu. Następnie po przyjściu stażysta trafia pod opiekę pracownika, mentora, który jest odpowiedzialny za opiekę nad nim oraz za wyznaczenie realizowanych zadań i kontrolę ich wykonania. Bardzo dobre wywiązywanie się z tych zadań jest dla studenta szansą, aby w przyszłości starać się o pracę w Alior Banku. Podobną taktykę stosuje ING. – Zatrudniani przez nas absolwenci często wcześniej odbywali u nas praktykę – zauważa Ewa Sokolik z Departamentu Polityki Personalnej i Rozwoju w ING Banku Śląskim. – Jeśli się sprawdzili, chętnie widzimy ich w dalszej współpracy, może być to zarówno obszar bezpośredniej sprzedaży i obsługi klienta w oddziale, jak i praca w działach wsparcia sprzedaży, obsługi posprzedażowej czy jednostkach zajmujących się przygotowywaniem różnego rodzaju analiz. Byli praktykanci i stażyści mają też ułatwiony start w PKO BP czy MultiBanku. – Praktyka to czas na naukę, na oswojenie się ze środowiskiem i specyfiką pracy w firmie, poznanie podstawowych procedur, kultury organizacyjnej i zakresu ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: