Zmiana zawodu, czyli jak korzystnie się przekwalifikować

Rynek pracy

Ludzie w trakcie rozmowy rekrytacyjnej
Fot. stock.adobe.com/Andrey Popov

Prawdopodobnie do 2030 r. 75 milionów do 375 milionów pracowników (3 do 14 procent globalnej siły roboczej) będzie musiało zmienić kategorie zawodowe. W Polsce jednak nadal brakuje wiedzy, jak efektownie się przekwalifikować. Co zrobić w sytuacji, gdy pracodawca redukuje etaty lub posiadane kwalifikacje nie do końca odpowiadają nowym potrzebom biznesu? Jakie kompetencje są w cenie?

Zmiana zawodu: zobacz, jak korzystnie się przekwalifikować

Polacy nie są tak skłonni do zmiany zawodu, jak nasi zachodni sąsiedzi. Bezpieczeństwo zatrudnienia, ustabilizowana sytuacja i satysfakcjonujący poziom wynagrodzenia są głównymi celami, do których większość osób dąży w życiu zawodowym. Jednocześnie, wystarczy niewiele, by budowana latami równowaga została zachwiana. W czasach ciągłego postępu technologicznego, zmian jakie zachodzą na globalnych rynkach, w organizacjach oraz ich strukturach coraz częściej pracownicy poddają w wątpliwość swoją przyszłość zawodową.

Najbardziej zagrożone zawody

Tempo zachodzących zmian na rynku pracy wymusza na pracownikach konieczność dodatkowego kształcenia w celu uzupełnienia brakujących kompetencji. Niejednokrotnie prowadzi również do konieczności całkowitej zmiany zawodu. Braki kadrowe są obecnie tak duże, że każdy nowy specjalista jest na wagę złota – szczególnie tam, gdzie deficyt jest najbardziej odczuwalny. Jednocześnie, przed kandydatami otwiera się bardzo wiele nowych możliwości rozwojowych, a zatem zjawisko przebranżowienia staje się coraz bardziej popularne. Do stanowisk najbardziej zagrożonych koniecznością zmiany kategorii zawodowych  należą m.in.: księgowy, pracownik administracji w banku, agent ubezpieczeniowy, częściowo pracownicy produkcji.

Poważne braki kadrowe

Podczas gdy część zawodów powoli odchodzi do lamusa, nadal wiele branż odczuwa poważne braki wykwalifikowanej kadry. Sytuacja ta nie omija choćby dynamicznie rozwijającej się branży IT,  przemysłu chemicznego, motoryzacyjnego czy spożywczego. O ile z problemem dostępności inżynierów i handlowców na rynku mamy do czynienia już od dłuższego czasu, tak widzimy też rosnące zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych specjalistów od digital marketingu, e-commerce, social media czy od strony HR, odpowiedzialnych za realizację strategii employer brandingowych. Pracodawcy prześcigają się obecnie w staraniach o pozyskanie do swoich struktur tych najbardziej utalentowanych kandydatów, a ofert pracy z całą pewnością nie brakuje.

Stanowiska digital na topie

Większość organizacji, które zakładają rozwój swojej działalności czy powiększanie struktur, nie może obejść się już bez obecności w internecie czy social mediach. W cenie są kandydaci o bogatym doświadczeniu w realizacji strategii digital marketingowych, praktycznej znajomości narzędzi internetowych (Google AdWords/Analytics, SEO, e-mail marketing). Osoby, które dysponują takimi kompetencjami z całą pewnością odnajdą się w roli digital marketing managera, specjalisty ds. e-commerce czy specjalisty ds. strategii w mediach społecznościowych. Kandydaci, którzy chcą się dokształcić mogą liczyć na pomoc pracodawców, którzy coraz częściej prowadzą solidne szkolenia wdrożeniowe oraz umożliwiają w pierwszych miesiącach pracy stały kontakt z doświadczonymi pracownikami. Co więcej, chcąc pozyskać i zatrzymać tych najlepszych kandydatów z rynku, firmy zwracają coraz większą uwagę na regularną edukację pracowników i wspierają ich w dalszym rozwoju oferując regularne cykle szkoleniowe.

Zmiana zawodowa w 4 prostych krokach. Radzi Krzysztof Borkowski, Technical Sales Consultant w Antal, Sales & Marketing:

Krok 1. Przeanalizuj profil najatrakcyjniejszych stanowisk

Przygotowując się do zmiany zawodowej warto na początek zastanowić się nad obszarami, które spełnią nasze oczekiwania i zagwarantują przyszły rozwój. Wybór danego kierunku nie powinien być ograniczany wyłącznie do dobrze znanych obszarów, ale otwierać pracownika na nowe branże – uwzględniając oczywiście jego predyspozycje. Istotne jest także gruntowne zapoznanie z aktualną ofertą na rynku pracy, średnią wynagrodzeń oraz profilem najbardziej interesujących stanowisk. Z pewnością umożliwi to ocenę realnych szans na zawodowy sukces.

Krok 2. Wybierz nową ścieżkę kariery

Warto przeanalizować dotychczasowy przebieg swojej kariery i zwrócić szczególną uwagę na zajmowane dotychczas stanowiska i zakres obowiązków z nimi związany. Przykładowo, pracując jako nauczyciel języka obcego, powinniśmy zastanowić się nad zatrudnieniem w sektorze SSC/BPO – tam kompetencje językowe są niezwykle cenione i wiążą się z dodatkowym wynagrodzeniem. Niezależnie od branży i stanowiska jakie wybierzemy, kandydat powinien dopasować je do zdobytych już umiejętności, które może wykorzystać i rozwijać.

Krok 3. Zdobądź odpowiednie kwalifikacje  

W sprzedaży w sektorze technicznym czy w branżach takich jak automotive, elektrotechnika, budownictwo –  konsolidacja wiedzy merytorycznej i kompetencji miękkich otwiera przed kandydatem wiele atrakcyjnych możliwości takich jak: benefity pozapłacowe, wyższe wynagrodzenie czy nawet możliwość relokacji do innego miasta lub państwa. Warto mieć to na uwadze i w porę zainwestować w odpowiednie szkolenia, które pozwolą uzupełnić „luki kompetencyjne”.

Krok 4.  Nie oczekuj szybkich rezultatów

Zmieniając kierunek swojej kariery nie należy oczekiwać szybkich rezultatów. Obejmując nowe stanowisko powinniśmy przygotować się, że będzie niższe rangą i poziomem wynagrodzenia. W wielu przypadkach jednak krok wstecz może okazać się trafnym zabiegiem, który pozwoli na realizację marzenia o nowej ścieżce zawodowej, a w dłuższej perspektywie umożliwi osiągnięcie założonego celu.

Źródło: Antal

Udostępnij artykuł: