IT@BANK: Znamy liderów technologii IT dla sektora finansowego

Wydarzenia

Sztuczna inteligencja
Fot. stock.adobe.com/tippapatt

Do niedawna fintechy traktowano jako konkurencję dla tradycyjnego sektora bankowego. Dziś alternatywne podmioty działające na rynku finansowym coraz częściej wchodzą w synergię z bankami, dostarczając im cennych narzędzi teleinformatycznych oraz współtworząc innowacyjne usługi.

Ranking IT@BANK 2018 – rozstrzygnięty

Symbolicznym potwierdzeniem partnerskich relacji pomiędzy sektorem bankowym a innowacyjnymi startupami była reprezentacja fintechów w tegorocznej edycji konferencji IT@BANK. Podczas panelu zatytułowanego IT@BANK Fintech Challenge 2018 przedstawiono nowatorskie rozwiązania dla rynku finansowego i płatniczego, a uczestnicy konferencji wyłonili lidera polskiego rynku fintech.

Nowoczesne rozwiązania

Sesję rozpoczęło wystąpienie Piotra Buszki, współzałożyciela i prezesa spółki Innect FeeCOMPASS. – Każda firma musi myśleć o konkurencji, również i każdy sprzedawca musi znać swą konkurencję – przypomniał. Problem w tym, że ocena oferty konkurencji to dla przedsiębiorstw finansowych niełatwe zadanie. Z pomocą w takich sytuacjach może przyjść feeCOMPASS, który łączy w sobie atuty tradycyjnej i nowoczesnej analizy danych. – Oferty bankowe to pewna specyficzna klasa informacji, gdyż zawierają za dużo danych dla człowieka i za mało dla maszyny. My postanowiliśmy zagospodarować ten obszar – podkreślił Piotr Buszka.

Wyzwaniem dla przeciętnego pośrednika finansowego jest również sprawozdawczość. – Dziewięciu na dziesięciu doradców klienta nie lubi raportować, wprowadzać danych, tymczasem aż 70% spośród nich zbyt dużo czasu poświęca na raportowanie – wskazał Tomasz Wesołowski, CEO w firmie Edward.ai. W takich przypadkach warto zatrudnić Edwarda, czyli wirtualnego asystenta, obsługiwanego w pełni za pośrednictwem głosu. System nie tylko przekłada notatki głosowe na tekst, ale również rozpoznaje poszczególne sekwencje, takie jak telefony czy e-maile, i zamieszcza je odpowiednio w systemie CRM. – Edward działa w kontekście różnych zdarzeń, nie musimy go aktywować, on sam będzie o to dbać – wskazał szef firmy Edward.ai. Obecnie system dostępny jest wyłącznie dla użytkowników smartfonów z systemem Android, jednak już dziś trwają testy narzędzia na system iOS. – Obsługa klienta 360% wymaga dwóch rzeczy: danych i kontekstu, obie zapewnia Edward – dodał Tomasz Wesołowski.

Win-win – ta zasada we współczesnym świecie biznesu stanowi wartość nadrzędną. Taką też nazwę otrzymały rozwiązania analityczne, oferowane przez AMA Institute. – Zaawansowane metody analityczne powinny być dostępne dla każdego bez ponoszenia szczególnych kosztów i rozbudowy zasobów – wskazał Serhij Fuks, prezes instytutu. Przypomniał również, iż na współczesnym rynku finansowym ma miejsce swoiste przeciąganie liny między instytucją finansową a klientem, a dodatkowym utrudnieniem dla firm są regulacje w rodzaju RODO. – Co chcemy osiągnąć? Zminimalizować formalności – dodał.

Narzędzia dla wspierania procesów scoringowych i monitoringu klientów instytucji finansowych z branży MŚP przedstawił z kolei Dmitriy Norenko z firmy UPSWOT. Wirtualni doradcy i asystenci mają jedną zaletę – nie nudzą im się nawet najbardziej monotonne i powtarzalne czynności. Tymczasem współcześni pracownicy coraz częściej poszukują stanowiska, które poza godziwym zarobkiem zapewni im również maksimum satysfakcji. – Głównym powodem zmiany pracy jest chęć rozwoju zawodowego, Na drugim miejscu znajdują się zarobki, a na trzecim forma zatrudnienia – nadmienił Janusz Tyburcy z firmy PROA Technology. Eliminację uciążliwych procedur w bankowym biznesie są w stanie zapewnić wirtualni asystenci, tacy jak rozwiązanie przygotowane właśnie przez PROA. Instrument ten sprawdza się zarówno we front, jak i back office, np. ułatwiając monitoring procesów windykacyjnych.

Ostatnia prezentacja poświęcona była niecodziennemu narzędziu, pozwalającemu na dokonywanie bezgotówkowych płatności… na pokładach samolotów. – Dla linii lotniczych ważne jest zapewnienie dodatkowych źródeł przychodów, z uwagi na limity odnoszące się do zysku osiąganego ze sprzedaży biletów – przypomniał Cezary Kosiński, współzałożyciel startupu Fly&Pay. Stworzona przez tę firmę aplikacja jest w stanie obsługiwać różne źródła płatności, poczynając od kart poprzez rozwiązania prepaid aż po kryptowaluty.

Uczestnikom sesji, moderowanej przez przedstawiciela firmy Giesecke + Devrient Andrzeja Kawińskiego, zadawali pytania eksperci i praktycy rynku: Magdalena Borowik – doradca ministra cyfryzacji, Mariusz Kaczmarek – wiceprezes zarządu Euro Banku SA, Jakub Kachlicki – dyrektor Departamentu Aplikacji Bankowości Elektronicznej i członek zarządu PKO BP Finat oraz Jan van der Saar, kierujący Laboratorium Innowacji Banku Pekao SA. W trakcie oczekiwania na wyniki plebiscytu na najlepszy fintech głos zabrał Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich. W telegraficznym skrócie podsumował cały dzień obrad. Zwycięzcą konkursu IT@BANK Fintech Challenge okazała się firma Edward.ai, w imieniu której nagrodę odebrał prezes Tomasz Wesołowski.

Ranking IT@BANK 2018 – rozstrzygnięty

Kulminacyjnym punktem konferencji, tradycyjnie już, było ogłoszenie wyników trzynastej edycji rankingu IT@BANK. Rozpoczynając galę, redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK” Stanisław Brzeg-Wieluński przypomniał, iż w tegorocznej edycji wystartowało 57 firm z branży teleinformatycznej, świadczących usługi dla instytucji finansowych. Zwrócił również uwagę na fakt, iż rosnące zapotrzebowanie na wsparcie banków nowoczesnymi rozwiązaniami z branży IT podyktowane było w ostatnim czasie koniecznością wdrożenia nowych przepisów, takich jak ogólne rozporządzenie o ochronie danych.

 

Nagrodę główną za zajęcie III miejsca w rankingu firm informatycznych pracujących na potrzeby sektora finansowego IT@BANK 2018 przyznano firmie Diebold Nixdorf Sp. z o.o. Odebrał ją Tomasz Rokita – Head of Banking w Diebold Nixdorf.

II miejsce zdobyła Comarch SA. Statuetkę wręczono Przemysławowi Drzymale, Executive Vice President of Global Sales EMEA, Financial Services Sector Comarch SA.

Nagrodę główną za zajęcie I miejsca otrzymała Asseco Poland SA. Statuetkę odebrał Marek Lulek, dyrektor sprzedaży.

Zwycięzcą w kategorii „Potencjał rozwojowy” została Comarch SA. Nagrodę przekazano Przemysławowi Drzymale.

Nagrodę specjalną za zajęcie I miejsca w kategorii „Efektywność” otrzymała ATM SA. Statuetkę odebrała Magdalena Żernicka, Business Development Manager, Data Center firmy.

Pierwsze miejsca w kategorii „Pozycja firm w sektorze finansowym – Dostawcy oprogramowania i integratorzy” przypadło Blue Media SA. Nagrodę wręczono Tomaszowi Jakubowskiemu, doradcy zarządu spółki.

W kategorii „Pozycja firm w sektorze finansowym – Multispecjalizacja i inne” pierwsze miejsce zdobyła Diebold Nixdorf  Sp. z o.o. Wyróżnienie odebrał Tomasz Rokita.

I miejsce w kategorii „Pozycja firm w sektorze banków spółdzielczych – Dostawcy oprogramowania i integratorzy” wywalczyła SoftNet Sp. z o.o. Statuetka trafiła w ręce prezesa spółki Andrzeja Daty.

Zwycięzcą kategorii „Pozycja firm w sektorze banków spółdzielczych – Multispecjalizacja i inne” został Zakład Usług Informatycznych NOVUM Sp. z o.o. Nagrodę odebrał Zbigniew Forenc, wiceprezes zarządu firmy.

Tradycją rankingu IT@BANK jest przyznawanie nagród roku za wybitne zasługi dla cyfryzacji polskiego sektora finansowego. W tym roku tytuł Wizjonera Rynku IT@BANK2018 otrzymały Magdalena Borowik i Karolina Marzantowicz. – Odegrały one pionierską rolę w propagowaniu technologii blockchain w polskim sektorze finansowym oraz w administracji publicznej. Ten ogromny wysiłek dał wymierny efekt w postaci pierwszego w naszym kraju wdrożenia trwałego nośnika. Technologia blockchain jest wielką nadzieją dla polskich banków na obniżenie kosztów, a dla polskich eksporterów na ekspansję zagraniczną. A polskiemu państwu daje skuteczne narzędzie do walki z szarą strefą i karuzelami vatowskimi – przypomniała prowadząca konferencję Marta Kielczyk. Z kolei nagrody za Produkt Roku IT@BANK2018 odebrał Piotr Alicki, prezes zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej. – Instytucja ta wprowadziła rewolucyjne w skali Polski i Unii Europejskiej rozwiązania, które pozwolą polskiej bankowości utrzymać obecną pozycję technologicznego lidera na tle Europy i wielu krajów świata. Trwały nośnik oparty na blockchainie jest pierwszym w kraju wdrożeniem tej technologii, zaś STIR i split payment udanym, wspólnym projektem sektora bankowego i administracji publicznej. Nowe rozwiązanie jest wsparciem całego sektora bankowego w realizacji zadań regulacyjnych wynikających z obowiązków ustawowych – tak uzasadniono trzykrotną nominację.

Na zakończenie konferencji rozlosowano nagrody ufundowane przez partnerów wydarzenia.

Udostępnij artykuł: