Zrównoważone budownictwo staje się w Polsce standardem?

Nieruchomości / Rynek

Budowa domu Fot. stock.adobe.com/Eléonore H

Zrównoważone budownictwo rozwija się w Polsce w sposób bardzo dynamiczny. Nie jest już trendem, staje się powszechnym standardem. Zielone budynki coraz wyraźniej zaznaczają swoje miejsce na mapie naszego kraju.

Zrównoważone #budownictwo rozwija się w Polsce w sposób bardzo dynamiczny #ekologia

Firmy deweloperskie prześcigają się w określeniach ekologicznych dotyczących swoich inwestycji: budownictwo ekologiczne, zielone, pasywne czy przyjazne użytkownikowi. Co tak naprawdę one oznaczają?

– Budownictwo pasywne oszczędza ciepło (czy też chłód) a co za tym idzie – energię. Chodzi tutaj o wykorzystanie pojemności cieplnej materiałów, które przy znaczącym uszczelnieniu budynku wykorzystują tzw. pasywne sposoby rozchodzenia się w nim ciepła (czy też chłodu). Dobra izolacja przyczynia się do tego, że zimą jest naprawdę ciepło, a latem chłodno, przy zminimalizowanych kosztach utrzymania obiektu. W budownictwie ekologicznym dodatkowo myślimy o środowisku i staramy się ograniczyć wpływ naszego budynku na środowisko naturalne. Ekologiczne są nie tylko zastosowane rozwiązania, ale też i użyte materiały – oczywiście te jak najbardziej środowisko odpowiedzialne. Z kolei w budynkach zrównoważonych staramy się szeroko zintegrować trzy aspekty: ekonomiczny, ekologiczny oraz socjalny. Zaczynamy też zwracać uwagę na samych siebie, na użytkownika – skupiamy się na zdrowiu, komforcie i użytkowaniu budynku – wyjaśnia Rafał Schurma, Prezydent Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego PLGBC.

Korzyści ekologiczne i ekonomiczne

Inwestorzy dostrzegają korzyści ekonomiczne, jakie daje zastosowanie zrównoważonych rozwiązań. Rosną także oczekiwania klientów. Są bardziej świadomi znaczenia, wpływu i popularności aspektów prośrodowiskowych. Deweloperzy chcą o sobie mówić, że są ekologiczni, stało się to bardzo modne, jednak niestety w większości przypadków jest to tzw. “greenwashing”. Próbują pozycjonować budynki i w ten sposób nawiązać do proekologicznych aspektów, które w praktyce nie zawsze nimi są.

 – Greenwashing to reklamowanie produktu zwykłego jako taki, który jest bardziej ekologiczny – dodaje Rafał Schurma z Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego PLGBC.

W debacie wzięli udział: Jarosław Sadowski, Expander; Rafał Schurma, Prezydent Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego PLGBC i prowadzący Jarosław Mikołaj Skoczeń, zastępca redaktora naczelnego Agencji Informacyjnej MarketNews24.

Źródło: MarketNews24
Udostępnij artykuł: